در انتظار زمان بمان، هر چیزی در زمان خود رخ می دهد.

منو بستن

اهمیت بسته بندی و طراحی آن در برندینگ

این روزها بسته بندی با نقش خیره کننده اش در سناریوی یک برند، سبب شده تا اهالی حوزه کسب و کار از اهمیت هنر طراحی بسته بندی آگاهی یابند. بنابراین بر ماست تا با تاکید بر قابلیت های ارزشمند این هنر در فرآیند خلق یک برند و گسترش بازار برندینگ بکوشیم .

مدیریت سایت

بدیهی است بسته بندی حرفه ای، نیازمند آن است که نگاهی اساسی و بنیادی به موضوعاتی چون بازاریابی، طراحی استراتژیک، تحقیقات بازار، روانشناسی رفتار مصرف کننده، هنر، طراحی صنعتی، طراحی گرافیک، حمل و نقل آسان، مهندسی تولید، ابعاد و اندازه بسته، سهولت توزیع و خیلی موارد دیگر داشته باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بسته بندی در بی معنایی مطلق حادث نمی شود. روشن است عوامل بی شماری در شکل دهی محصول نهایی تأثیر گذارند. ما شما را به سفری رویایی، همراه با خلاقیت و ایده پردازی دعوت می کنیم . بی شک، مقصد نهایی ما یک بسته بندی موفق خواهد بود.
در پی گسترش شیوه های اطلاع رسانی مدرن و رکود روش های تبلیغاتی سنتی، اکثر شرکتها از بسته بندی به عنوان ابزاری مناسب و بی واسطه جهت انتقال پیام های تبلیغاتی استفاده کرده اند. چرا که بسته بندی کمک می¬کند تا کالاها در زمان خرید با انتقال پیامی مستقیم و تاثیر گذار میل به خرید را افزایش دهند. با این اوصاف به نظر می رسد که برندها و محصولات همواره در حال طی کردن مسیرهایی نوین و خلاق اند از سویی دیگر، همان طور که می دانیم انسان همواره از کسب تجارب جدید و دست یابی به ایده های نو هیجان زده شده و می شود. به طور مثال، ما از جستجو کردن در اینترنت، از سفر کردن به سرزمین های ناشناخته، از دیدن محصولات جدید و کشف آنها لذت می بریم. گفتنی است این میل به اکتشاف است که میل به حرکت و میل به ایجاد تغييرات را در انسان به وجود می آورد و در نهایت قدرت خلاقیت را در انسان می پروراند .
در پی پیشرفت فرهنگ ها، بیان تصویری متولد و هنر طراحی شکوفا شد. بدین ترتیب نقش طراحی در عرصه تبلیغات پرفروغ گشت. نتیجه تحقیقات میدانی بر انواع محصولات، از رایانه گرفته تا انواع نوشیدنیها، جملگی گواه بر این امرند که یک طراحی موفق می تواند فروش قابل توجهی را در پی داشته باشد. اگر شما هم از سوابق طراحی های موفق آگاه شوید، همانگونه که ما نگاهی موشکافانه به این موضوع داریم، خواهید یافت که طراحی های موفق همگی برپایه نوآوری،ابداع و علم بنانهاده شده اند. به کلامی دیگر، به کارگیری هنر و علم به معنای انجام تحقیقات پیچیده، تحلیل نتایج بدست آمده و ارائه آنها در غالب طرحی اثر گذار، مهیج و ماندنی می باشد.

طراحی و ساخت بسته بندی مواد غذایی

تلفیق و تجمیع این دو جبهۀ متضاد، یعنی علم منطق و تفکر هنرمندانه می تواند کشف راه حل ها و موفقیت های پیش بینی نشده را در پی داشته باشد. در یک کلام لازم است بدانیم: این روند را چگونه مدیریت کنیم،چه کسی مسئول آن خواهد بود و در آخر چه کسی می تواند به طور دقیق بر روی نتایج و محصولات تأثیرگذار باشد .
مسلما شرکت هایی که برای طراحی بسته بندی کالاهای خود از شرکتهای طراحی کمک می گیرند به ماورای استعدادهای خلاق می نگرند. آنها درجستجوی طراحانی با توانایی واقعی در درک رفتار مصرف کننده در فضایی زنده، جذاب و مهیج هستند .

مدیریت سایت

بسته بندی کالا: هویت شما در یک نگاه

هر آنچه در درون خود چیزی را نگهداری، محافظت و ذخیره می کند، بسته می نامیم. درست مشابه آنچه در طبیعت شاهد آن هستیم، به عنوان مثال پوست موز، پیله یک پروانه و صدفی که در دل گنجی نهان دارد، جملگی به سان یک بسته عمل می کنند. کنجکاوی خلاق بشر همواره او را به سوی تقلید از طبیعت در برآورده کردن نیازهایش سوق داده است .

  • تغییر کاربرد یک بسته: با گذشت زمان، طراحی یک بسته ساده خواه صرفاً به عنوان یک پوشش و خواه به عنوان ابزاری جهت بازاریابی پیچیده تر شد. بسته بندی ها اگر چه هنوز اصالت کاربردی خود ، به عنوان یک محافظ و نگاهدارنده ، را حفظ کرده اما با بهره گیری از فن آوری پیشرفته با شکل و شمایلی نو و بی قاعده ظاهرشدند. بسته های جدید از ویژگی های خاصی چون سیستم خنک نگاه دارنده خودکار و درهای آسان باز شو (Esay open) برخوردار شدند. در برخی از بسته ها شاهد به کارگیری رنگ های مجاز خوراکی، و کدهایی که در زمان انقضاء تاریخ مصرف رنگ باخته و مصرف کننده را از خطر ماندگی و فاسد شدن بسته باخبر می کند، هستیم. این تکنیک ها قابلیت های کاربردی یک بسته را بالاتر برده و به تولید کننده این امکان را دادند تا در بازار داغ رقابت ها خودی نشان دهد.
    حتی بسته بندی نیز از یک نگهدارنده صرف کالا به پوشش محافظی تغییرشکل یافته است که هم محتویات درون خود را حفظ می کند و هم می تواند ویژگی های کالا را به مصرف کننده انتقال دهد. این تغییرات درقرن نوزدهم رخ داد و نتیجه آن پیدایش برند Brand بود . امروزه، برندینگ(Branding) با همکاری صمیمانه بسته بندی به عنوان یکی از اصولی ترین ابزارهای بازاریابی، معرفی کالا و جلب مشتری شناخته شده اند و بسته بندی به گسترش برندینگ کمک شایانی کرده است.
    امروزه ، استفاده از تصاویر بر روی بسته از مهمترین عوامل کارآمدی در صنعت بسته بندی و برندینگ Branding به حساب می آید. به طور کل، صنعت بسته بندی دو نقش کلیدی را ایفا می کند:
    • به معرفی کالا و برند شما می پردازد
    • از طریق تصاویر گرافیکی جذاب و مسحور کننده نظر مصرف کننده را به خود جلب می کند.
    از ویژگی های بارز بسته بندی کالا می توان به سهولت کاربردی، سهولت حمل ونقل، انبار کردن و نمایش آن در محل فروش اشاره کرد. اما مسلما بسته بندی مطابق با تغییرات وارده بر شیوه زندگی مصرف کننده، خود را تغییر می دهد.
  • تغییرات بیشتر : در بازار امروز، می توان ادعا کرد که بسته بندی برخی از محصولات خاص یک برند را شامل نمی شود بلکه تمامی برند را در بر می گیرد. شرکتهای مطرحی چون Nike، Target ، Whole food و Starbucks در این زمینه تا جایی پیش رفته اند که بسته بندی دیگر محصولات موجود در بازار را تحت شعاع قرار داده اند. برای آنان ایده بسته بندی وسیع و بزرگ است . به طوری که از بسته بندی صرفا ً به عنوان یک پوشش محافظ استفاده نمی کنند. درواقع آنها در اندیشه بکارگیری صنعت بسته بندی در ارتباط با کل فروش هستند و این تجربۀ موفق یک برند واقعی است که موجبات جلب نظر مشتری را فراهم آورده و او را با مفهوم جدیدتر و کامل تری از بسته بندی آشنا می سازد.
مدیریت سایت

بازاریابی بسته بندی

در اواخر قرن نوزدهم جهان شاهد پیشرفت های چشم گیری در زمینۀ اتوماسیون، چاپ، حمل و نقل و تولید مواد بود. صنعت بسته بندی در بین تمامی کالاها رواج پیدا کرد تا امکان حمل و نقل هر نوع محصول و کالایی را به سرتاسر جهان فراهم آورد. تکنولوژی باعث رشد تولید انبوه، کاهش قیمت ها و آغاز دوره مصرف شد و این زمانی بود که واژه مصرف کننده برای اولین بار ساخته و استفاده شد. Henry Parsons Crowell ، موسس شرکت Quaker Oats یکی از اولین افرادی بود که از آنچه متدهای بازاریابی مدرن (New Marketing) می نامیم، استفاده کرد. وی همانند بازاریاب های امروزی، بر تبلیغات محیطی و تبلیغات در مکان فروش و جذب مصرف کننده تاکید داشت. او با ایده گرفتن از روش های موفق بازاریابی روز مثل چاپ تصاویر پزشکان بر روی بسته های حاوی دارو به منظور فروش بیشتر سعی در جلب اعتماد خریداران داشت. گفته شده است که او همچنین از مجسمه برنزی William Penn که بر سردر شهرداری شهر فیلادلفیا بنا شده بود نیز ایده گرفت. احتمالا طراحی تصویر(لوگو) Quaker برگرفته از این موارد بوده و تداعی کننده اعتقاد و باور Quaker است. برروی بسته بندی های وی واژه pure به معنای خالص به چشم می خورد که سلامت مواد غذایی را در مدتی معین تضمین می کرد. آنچه Quaker را بی همتا ساخت، شم و درک Crowel از بازاریابی و به ویژه اطلاع او از قدرت اعجاب انگیز Branding بود. او قوانین و اصول جذب مشتری و تاثیرگذاری را با مطرح کردن شعارهای تبلیغاتی چون "به امتحان اش می ارزد؟" را به خوبی می دانست. او همچنین به چاپ مقالاتی حاکی از کیفیت و سلامت محصولات اش پرداخت و به منظور جذب تقاضاهای بیشتر به اطراف کشور سفر کرد و جعبه های کوچکی از محصولات اش را به صورت رایگان و به عنوان نمونه در اختیار مردم قرار داد .


در پشت بسته های تولیدی او دستور تهیه محصول چاپ می شد. جهت تبلیغات بیشتر او از چاپ نشانه QUAKER بر روی کلیه تولیدات از بسته بندی ها گرفته تا بیل بوردها بهره می جست. در کل ، او متد بازاریابی و برندینگ جامعی را طراحی کرد که همچنان تا به امروز اعتبار دارد.
طراحی و ساخت بسته بندی تکدانه توسط آویده

شهر سازی و صنعتی شدن

در اوایل قرن بیستم، تحولی عظیم در بازار بوجود آمد. تحولی که در پی آن نقش یک فروشنده به یک مسئول و ناظر فروش تغییر یافت. بیش از آن، مصرف کننده کالا را از پشت پیشخوانی خریداری می کرد که توسط فروشنده مدیریت می شد. این تحول فرصت کوچکی برای مصرف کننده فراهم آورد تا بتواند قبل از خرید به طور مستقیم با محصول تماس داشته باشد. پیدایش چنین فروشگاههایی (self-service) همه چیز را تغییر داد.
بنابراین بسته بندی کالا، به ابزاری محوری و اصلی در بازاریابی و فروش محصولات تبدیل شد که نهایتا شاخه هایی فرعی چون تحقیقات رفتار مصرف کننده ، برندینگ، طراحی صنعتی و گرافیکی را پدید آورده و مشاغل بازرگانی مهمی را ایجاد کرد. امروزه ، افزایش روزافزون رقابت ها در بین بازارهای قدرتمند سبب شده تا شاهد پیشرفت هایی در استراتژی بازار، دانش رفتاری، مواد ساختاری و طراحی خلاق همراه با فن آوری نوین باشیم.

ارتباط با برندها

در اواخر دهه 1950، مکان های فروش دست خوش تغییرات شدند. پیدایش سوپرمارکتها با انواع محصولات جدید، بازارهای جدید و تبدیل شدن علم بریندینگ به یک صنعت مشهور از جمله این تحولات اند. همچنین روانشناسی رفتار مصرف کننده، عادات خرید و ثبات محصول مورد مطالعه و تحلیل قرارگرفتند. این تغییرات باعث شدند تا بینش جدیدی در ارتباط با فرآیند بازار درمیان بازاریابان و طراحان حاصل شود. همچنین واژه هایی چون برند، شخصیت و هویت برند ساخته و مورد استفاده قرار گرفتند. این واژه ها کمک کردند تا روش شناسی های جدید ( متدالوژی ) و رشته هایی که در پی آنها ظهور یافتند به دنیا معرفی شوند . به طور کل، این موارد راه را برای برندینگ و بسته بندی هموار ساختند تا بتوانند در چشم انداز فرهنگی جوامع خودی نشان بدهند. در اینجا، کوکاکولا مثال خوبی است:
گفته شده است که اولین کمپین تبلیغاتی تاثیر گذار کوکاکولا توانست در مارکت جهانی به این برند اعتبار ببخشد . نگاه خلاقانه طراح آن ، سانتا کلواز Santa Cluas، به شدت تاثیر گذار بود. صاحب شرکت کوکاکولا در ابتدا از طراح خواست بطری نوشابه را طوری طراحی کند که حتی شیشه شکسته آن هم قابل تشخیص باشد و نشان دهد که متعلق به این برند است. امروزه این بطری از شناخته شده ترین بطری های دنیاست.

طراحی و ساخت بسته بندی آبمیوه تکدانه توسط آزانس آویده

طبق بررسی های انجام شده، امروزه برند کوکاکولا 68 میلیارد دلار معادل 34 میلیارد پوند ارزش دارد. ارزشی بیش از ارزش خط تولید اش. از سویی دیگر، رشد جمعیت و توسعه شهرها باعث شد تا سوپرمارکت ها به مکانی برای انتخاب مصرف کنندگان تبدیل شوند. فروشگاههای جدید هزاران هزار محصول را در قفسه های وسیع و رنگارنگ اشان به نمایش گذاشتند. تولید کنندگان سعی می کردند بسته بندی ها را خیره کننده و مهیج طراحی کنند؛ به طوری که گویی محصولات از قفسه ها به بیرون می پرند و بی اختیار در دستان مصرف کننده جاخوش می کنند. به تدریج نوآوری هایی مانند، غذاهای خشک و یخ زده، بسته بندی های آلومینومی، غذاهای فریزری آماده، بطری های پلاستیکی به محصولات این فرصت را دادند تا با هدف رفاه حال مصرف کنندگان، برای مدت بیشتری سالم و بهداشتی بر روی قفسه ها باقی بمانند.
بتی کروکر، آنکل بین، مستر کلین، جولی گرین، جیانت و تونی ببری از جمله شخصیت ساز ها به شمار می آیند. این شخصیت ساز ها باعث ماندگاری برندها شدند.

قدرت بسته بندی برای برند

در اواسط دهه 90 میلادی، تولیدکنندگان دریافتند که چطور گسترش دادن استراتژی های بازار یابی می تواند بر افزایش میزان فروش محصولات تاثیرگذار باشد. تعداد زیادی از آنها نقطه نظرات پیشین خود را تغییر داده و بر یکسان سازی و یگانگی برند و بسته بندی تمرکز کردند. Coke بدون بطری اش چه مفهومی داشت؟ سس کچاپ بدون برچسب Heinz و یا سوپ Campbell بدون برچسب قرمز اش آیا دارای مفهوم است؟ تدریجا نام برخی از محصولات با نام برند خوانده شدند؛ به طوری که مصرف کنندگان آن محصول را با نام برنداش می شناختند و خریداری می کردند ، حتی گاه محصول شرکت های رقیب را هم با همان نام از فروشنده در خواست می کردند. در ایران دستمال را بنام کلینکس و چسب را بنام اوهو می شناختند و نام می برند. در برندهای خارجی این اسامی بکار برده می شد: Thermes, pop tarts و Band Aid, Kleenex که از این قبیل اند

مدیریت سایت

پیشگامان برندینگ و طراحی بسته بندی

در سالهای ابتدایی نیمه دوم قرن بیستم، همزمان با شکوفایی برخی از برندها و محصولات، تبلیغات به شکل یک صنعت درآمد. با درگیر شدن شرکت ها با بازار داغ رقابت ها، طراحی بسته بندی نیز فرصت رشد پیدا کرد. طراحان مد، هنرمندان، مهندسین و معماران از اولین پیشگامان در سامان دهی این رشته خلاق بودند. طراحانی چون رایموند لووی Raymond Loewy ، هنری دریفوس Henry Drefuss و جان واسوس Johan Vassos عرصه را برای طراحی صنعتی و طراحی بسته بندی مهیا کردند تا رشد کند و به یک سرمایه پرارزش بازرگانی تبدیل شود.

ظهور طراحی برند:

بعداز گذشت چند دهه، شرکت های تبلیغاتی بارویکردهای استراتژیک و خلاق چون Saul Bass ،Primo Angel ، Deskey Associates ، Landor Associates وMeyers Gerstmant شکل گرفتند. این شرکتها اساس و ساختار آژانس های طراحی برند امروز را تشکیل دادند. در آن زمان واژه های مختلفی بسته به نوع خدمات و محصولات آنها برای نامیدن این آژانس ها و شرکت های طراحی پیشنهاد و استفاده می شد. موضع و موقعیت هر شرکت بر پایه تصویر و خدماتی که از خود ارائه می داد بنا می شد. شرکت هایی که در بالا ذکر شدند، همگی با استراتژی های خود در درک موقعیت بازار و چگونگی به کارگیری تفکر بازرگانی در راستای ارائه راه حل های خلاق سنجیده می شدند. با گذشت زمان، طراحی و کاربردهای بازرگانی اش به اسامی زیادی خوانده شدند. نقش مهم و رو به رشد طراحی در میان شرکت ها و فرهنگ ها مهم ترین عامل پیدایش این اسامی بود. واژه هایی چون هنر بازرگانی، طراحی گرافیکی، ارتباط بصری، ارتباط مشترک، یکسان سازی هویت برند، مشاوران برند، طراحی برند و طراحی بسته بندی همگی بر روی کارتهای ویزیت طراحان معروف به چشم می خورد.

طراحی و ساخت بسته بندی محصولات آراکسین توسط آزانس آویده

خلاقیت و نوآوری در بسته بندی، عامل افزایش تقاضا

نوآوری در جریان موفقیت و بقای یک برند ضرورتی حیاتی است. به عبارتی دیگر همه جوانب مربوط به بسته بندی و بازاریابی یک محصول از شکل رسانه های ارتباط جمعی گرفته تا فعالیت های تبلیغاتی، قالب های ساختاری، تکنولوژی کامپیوتر، تولید، سبک، طراحی و روند چاپ جملگی تشنه نوآوری اند. تحول نوآوری مداوم، همچون چسبی خلاق است که مصرف کننده را به طور دائمی به برند می چسباند.
امروزه شاهد هستیم که نوآوری کلید اصلی گسترش برند و ایجاد وفاداری در مشتری است. در ضمن می دانیم که مصرف کننده همواره به دنبال هیجانی است که به سرعت فروکش می کند. بنابراین برندها بایستی مدام خود را تغییر داده و گسترش دهند. روزهایی که برندها می توانستند راکد و بی حرکت و در عین حال پابرجا باقی بمانند سپری شده است. امروزه تغییر و تحول، بخشی از DNA حیات یک برند به حساب می آید؛ چرا که توجه مصرف کنندگان تدریجا به سوی محصولات جدید و متفاوت جلب می شود. تغییر در محصولات لازم است، تغییراتی که به ذات برند مرتبط بوده و در سطوحی دیگر با توقعات دلخواه مصرف کننده مغایرت نداشته باشد. گفتنی است این تحول به معنای فراهم آوردن شرایط برای حفظ ارتباطی زنده و شاداب با مصرف کننده می باشد. سس کچاپ Heinz به عنوان مثال، دارای علامتی بسیار پرنشاط و پرانرژی است که از اعتبار زیادی برخوردار است. بنابراین هرگونه تغییری بایستی برروی این برچسب و علامت معین صورت گیرد. در یک برنامه تبلیغاتی خاص و ویژه، عبارتی مؤثر چون"می میرم برای Spotlight" و "می خوای طعم شهرت را بچشی؟ " برروی برچسب های برخی محصولات ظاهر شدند که باعث ترسیم لبخندی آنی بر روی لب های مصرف کنندگان شد و حیاتی دوباره به برند Heinz بخشیدند. در مقابل برند Mountain Dew به واسطه هویت سرکش برنداش و به دلیل داشتن مخاطبین جوان، مجوز بیشتری برای تغییر تصویر برندش پیدا کرد و اینجا بود که بطری های آلومینومی چند منظوره ظاهر شدند.
تغییرات حادث در بازار ها و نحوه اطلاع رسانی به مصرف کننده سبب شدند تا بسته بندی اصلی ترین ابزار و رسانه بازاریابی قلمداد شود. بسته ها به تبلیغاتچی های سه بعدی برندها تبدیل شدند و هزینه ها از بودجه تخصیص داده شده به تبلیغات، صرف بسته بندی شدند. به طوری که از کانال نوآوری، طراحی، تبلیغات و تهیه مواد مورد نیاز بسته بندی و به امید کسب تجارب بیشتر، هزینه های زیادی در بین قفسه ها و فروشگاه ها خرج شدند. ما امروز شاهد بسته هایی هستیم که در زمان سرد یا گرم شدن محتویاتشان تغییر رنگ می دهند و در پاره ای از موارد زبان به سخن باز می کنند و یا روشن می شوند. عملکرد ابداعی آنها گاهی بعد از مرحله خرید نیز ادامه می یابد . گاهی به عنوان دکوری جذاب و یا بسته ای با کاربردی خاص مورد استفاده قرار گرفته و سپس به راحتی وارد چرخه تجزیه پذیر طبیعت می شوند.
به طور کلی، امروز طول عمر یک بسته از کانال مصرف کنندگان ارزیابی شده و بخشی از تجربه یک برند محسوب می شود.

طراحی و ساخت بسته بندی محصولات بیر توسط آزانس آویده

طلیعه حقیقت

در سال 2005 مجله وال استریت ژورنال با چاپ گزارشی تحت عنوان "اولین طلیعه حقیقت" پرده از راز موفقیت هیولای تولید کننده چند ملیتی یعنی برند پروکتل اند گمبل Procter Gamble, برداشت. در این گزارش می خوانیم که شرکت P&G معتقد است خریدار از زمانی که کالا را می بینند تنها 3 تا 7 ثانیه زمان لازم دارد تا تصمیم به خرید بگیرد. این زمان طلایی زمانی است که بسته بندی بایستی دیده شود. به کلامی دیگر، این زمان کوتاه برای تولید کنندگان بهترین فرصت است تا یک بیننده صرف را از طریق تحریک کردن احساسات، ارزش ها و عواطف اش به یک خریدار تبدیل کنند.
ویرجینا پوسترل Virgina postrel می گوید: هر چه می گذرد، مصرف کنندگان بر اساس حسی که یک محصول به آنها القاء می کند، انتخاب می کنند. چندی بعد، او قدرت طراحی را در برانگیختن این حس ها موثر دانسته و می گوید: "در این بازار شلوغ، توجه به زیبا شناختی تنها راه برجسته ساختن یک محصول است."

اولویت‌های بسته بندی

بیایید بپذیریم که امروزه مصرف کنندگان هدف هایی متحر ک اند و فروشندگان و تولیدکنندگان تنها چند ثانیه فرصت دارند تا آنها را شکار کرده و به بیانی دیگر بینندگان صرف را به مشتریانی دائمی و وفادار تبدیل کنند. عوامل بی شماری در جذب مصرف کنندگان در بازار دخیل هستند. اما وقتی در بازار حاضر شدند، باقی برعهده حرفه و مهارت بسته بندی است که فروش بی درنگ را به بار آورد. در واقع یک بسته بندی نه تنها محصول را به دست مصرف کننده تحویل می دهد بلکه مصرف کننده را به برند می رساند.

عوامل جذاب در طراحی بسته بندی

  • ظاهری خیره کننده و متمایز بین سایر محصولات برروی قفسه ها داشته باشد.
  • ارائه اطلاعات واضح و مربوط به بسته بندی
  • برانگیختن احساس و عواطف به صورت مستقیم
  • برانگیختن احساس و عواطف به صورت مستقیم
  • ایجاد این باور که محصول از محصول دیگر رقبا بهتر است. ایجاد تمایز

آیا بسته بندی از تصویر ذهنی برند بالاتر می ایستد؟

مدیریت سایت

بسته بندی: بسته بندی در ابتدا حاوی محصول است اما در عین حال به فعالیت های بازارسازی می پردازد، چرا که با ارائه تصاویر گرافیکی و بیان داستان برند با مصرف کننده ارتباط برقرار کرده و ایده اصلی برند را منتقل می کند.

دقت در طراحی بسته بندی، نرخ بازگشت سرمایه بالا دارد

ایجاد ارتباطی واقعی و جاودان بین مشتری و مصرف کننده

  • استفاده از هنر و علم در طراحی بسته بندی: مردم هر روز با تعداد بی شماری از پیام های تبلیغاتی مواجه هستند. بدیهی است که مصرف کنندگان آموخته اند این حجم عظیم محصولات، با میانگین حدود 4000 محصول در بازار را از فیلتر گذرانده و به دسته ای که انتخاب کرده اند توجه کنند. از سویی دیگر محصولات مشابه و قیمت های رقابتی بازاریابان را به کشف مسیرهای دیگری در ایجاد تفاوت ها سوق داده است. طراحان و مشتریان شان که همان تولید کنندگان هستند به دنبال پیدا کردن راه هایی جدیدتر در ایجاد ارتباطی مستحکم تر با مصرف کنندگان هستند. روند تاثیر گذاری بسته بندی و همچنین تفکر افرادی که بازارها و محصولات جدید را خلق می کنند همچنان روبه رو رشد است. تکنولوژی شیوه کار ما را تغییر داده و بازار شیوه ای که ما بسته بندی می کنیم را. تغییرات در شیوه زندگی و ارزش ها همواره بربسته بندی تأثیر گذاشته اند. به تعبیری این همان انعکاس فرهنگ هاست.
  • مدیریت سایت
  • رفتار مصرف کننده: بررسی چگونگی معرفی یک کالا چند و چون برخورد مصرف کننده با آن همواره راز موفقیت بازاریابی بوده است. از همه مهمتر اینکه باید دانست که یک برند بیش از یک لوگوی خوش طرح است. یک برند هویت دارد و از سطح معینی از دسترسی برخوردار است. جالب است که بدانیم مردم به برندهایی که دوستانشان انتخاب و توصیه می کنند تمایل و کشش دارند.ایجاد این کشش چیزی بیش از ظاهری چشم نواز را مطلبد. یک برند به منظور ایجاد ارتباطی مستقیم با عواطف مصرف کننده طراحی می شود. بسته بندی ممکن است ساکت و خاموش باشد اما محصول از طریق بسته بندی عواطف و احساسات خریدار را تحریک می کند. بسته بندی در عین حال بایستی نیازهای منطقی و واقعی مصرف کننده را پاسخگو باشد و اثبات کند که انتخاب این محصول انتخابی منطقی است. این عوامل، فاکتورهایی ضروری هستند که بایستی در زمان معرفی یک برند جدید و تقویت برند های موجود مورد نظر قرار بگیرند.
    در طراحی هر بسته، استعداد، مهارت و دانش کافی لازم است. افراد و عوامل زیادی در موفقیت یک محصول شریک هستند. بازاریان با ایفای نقش اصلی و مرکزی، مسئولیت به موفقیت رساندن یک برند یا یک محصول را بر عهده دارند. آنها بایستی با توجه به مدیریت زمان و خواسته مصرف کننده به تقویت محصولات خود بپردازند. در میان یک شرکت طراحی، مدیر خلاق با اطلاعات و آگاهی دقیق و کامل اش از برند و محصولاتی که ارائه می دهد ، نقشی کلیدی دارد. او رهبر است ، او تیم طراحی و مشتری را راهنمایی می کند. او بایستی از توانایی های ذاتی و درونی خود در ارزیابی رفتار مصرف کننده، فعالیت در راستای نیل به اهداف پروژه، و شناخت مسائل کاربردی فرهنگی – زیبا شناختی استفاده بکند تا بتواند از دانش اش در جهت یافتن راه حل های خلاق که همواره برای بازار موثر و کارآمد بوده اند بهره برداری کند.
  • اعتبار یک برند: مصرف کنندگان تا حدی به طراحی بسته بندی حساس شده اند. آنها همواره ظاهر بسته ها را مورد انتقاد قرار می دهند. امروزه شرکت ها بایستی با خود صادق باشند؛ چرا که مصرف کنندگان نگاهی ریزبین دارند و مسائلی چون چاقی، سلامت، تغذیه، محل تولید، تازگی و ماندگی محصول را در نظر می گیرند. این درحالی است که طراحان برای اجتناب از شلوغی تصاویر به سادگی و بی آلایشی رو آورده اند و مصرف کنندگان مایلند در مورد محتویات درونی بسته بندی مطالب بیشتری بدانند.
    از سویی دیگر، میل همیشگی به خلاقیت و نوآوری دریک محیط رقابتی همواره اصلی ترین دغدغه تولیدکنندگان یک محصول بوده است. بسیاری از شرکت ها برای ایجاد تعغییرات، یا برندهای جدید را در بازار معرفی و راه اندازی می کنند و یا با اعمال برخی تغییرات سعی بر تقویت برند موجود دارند. زمانی که ناموفق اند، می پرسند آیا محصول خوبی نبود؟ یا به خوبی معرفی نشده است.
    ما معتقدیم که 4 معیار در جریان موفقیت یک بسته بندی دخالت دارند. اول بسته بندی بایستی در راستای اهداف موجودیت برند حرکت کند (طراحی بایستی داستان یک برند را به طور دقیق روایت کند). دوم، طراحی بایستی با مخاطب اش هم سو و هماهنگ باشد. سوم، بسته بندی بایستی با ظاهری متمایز از سایر بسته بندی های موجود در بازار ظاهرشود و در آخر طراحی بایستی با دیگر ابزارهای ارتباطی موجوددر تطابق باشد. برند به صورت دائمی و آنلاین ازطریق آگهی ها ، فروشگاه ها و غیره در دسترس عموم است. بنابراین بسته بندی ای موفق است که به طور قابل توجه و کارآمدی با سایر رسانه های ارتباطی – تبلیغاتی متحد باشد.
    ما فکر می کنیم ، محیط رقابتی برندها بسیار پرپیچیده است، در نتیجه مملو از انواع دشواری ها و چالش ها است. اما آنچه که کمبود آن را به جد احساس می کنیم کمبود دیدهای خلاق است و این بزرگترین مانع است. این دید بایستی در تیم برندینگ وجود داشته باشد . اعضای تیم برند می توانند از کارمندان، بازاریان، تیم R&D یعنی تحقیق و طراحی و غیره تشکیل بشوند. در سطوحی اجرایی، مانع دیگر تلاش برای جا دادن حجم زیادی از اطلاعات برروی بسته بندی است. ما نوعاَ می خواهیم بیش از آنچه مصرف کننده می خواهد بشنود را بگوییم. در نتیجه آن بخش از اطلاعات تأثیرگذار که منجر به تصمیم برای خرید می شود در لوای اطلاعات غیر ضروری پنهان شده و در واقع دیده نمی شود.
  • طراحی و ساخت بسته بندی محصولات بدر توسط آزانس آویده
  • مطالعات در بازار: موفق ترین تیم های طراحی استراتژیک، شخصأ قدم به بازار می گذارند تا به سطح معینی از آگاهی درباره محصولات یک برند و یا خدماتی که ارائه می دهد برسند. با صحبت کردن با مصرف کنندگان و مشاهده آنها در زمان خرید، تیم طراحی سعی بر کسب درکی عاطفی و مهم دارد که آن را نمی توان درجدول گنجاند. نتیجه این مشاهدات، باعث کشف ایده های جدید می شود. نقش اصلی یک شرکت طراح استراتژیک هویت بخشی و شخصیت سازی یک برند است. این امر، به عنوان نقش حیاتی و ضروری، در ایجاد ارتباط بین برند و مصرف کننده موثر است، چرا که با اتصال مستقیم مشتریان با مصرف کنندگان دلخواه این ارتباط را قوت می بخشند. تحقیق می تواند کمک کند تا به این هدف دست یابیم. یک بسته را تصور کنید که بر روی یک قفسه شلوغ نشسته، این بسته در نقش یک فروشنده خاموش ایفای نقش می کند. به خاطر بسپارید، که یک مصرف کننده توسط جمعی از این فروشندگان گرافیکی محاصره شده که برای جلب توجه او فریاد می زنند. بسته بندی یک برند خوش نام و موفق با مصرف کننده اش همانگونه که او می پسندد گفتگو می کند.
    طراحان بایستی همواره در مورد قدرت طراحی و اهمیت فرهنگی آن صحبت بکنند. آنها نباید فقط بر جنبه های کاربردی و تجاری بسته بندی تمرکز کنند؛ چرا که آنها همانند سفیرانی از تفکر سبزاند. تجارت با کمک طراحان باید تمامی مشکلات را حل کرده و ناجی ما باشد. این یک چالش بزرگ است. ما بایستی به افق های دورتر نگاه کنیم و دیدی عمیق تر داشته باشیم. این برعهده ماست تا به مشتریمان قوت قلب بدهیم تا از تغییرات جدید استقبال کرده و در مقابل ترس ایستادگی کنند.