Avideh

Everything starts with a line

29 مهر, 1402

گواهینامه SSL چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه بسیاری از خرید و فروش انواع کالا و محصولات به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت‌های فروشگاهی صورت می‌گیرد. هر وب‌سایت فروشگاهی علاوه بر داشتن سایر پارامترهای امنیتی برای اعتماد‌سازی در بین مشتریان خود بایستی دارای گواهی نامه SSL داشته باشد. گواهی SSL هویت یک کسب و کار و وب‌سایت فروشگاهی را تایید کرده

امروزه بسیاری از خرید و فروش انواع کالا و محصولات به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت‌های فروشگاهی صورت می‌گیرد. هر وب‌سایت فروشگاهی علاوه بر داشتن سایر پارامترهای امنیتی برای اعتماد‌سازی در بین مشتریان خود بایستی دارای گواهی نامه SSL داشته باشد. گواهی SSL هویت یک کسب و کار و وب‌سایت فروشگاهی را تایید کرده و یک اتصال رمزنگاری شده و ایمن بین مشتری و سایت برقرار می‌کند. این گواهی یکی از ملزومات هر وب‌سایت بوده و معاملات آنلاین را از دست افراد سودجو حفظ کرده و تمامی اطلاعات و داده‌های مهم و شخصی مشتریان را محرمانه نگه می‌دارد. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در رابطه با پرسش پرتکرار SSL چیست و همچنین کاربرد، مزایا و نحوه صدور و فعال‌سازی گواهی SSL داده می‌شود.

SSl چیست؟

SSl چیست؟

گواهی نامه SSL چیست؟

SSL چیست؟ قبل از پاسخ به این سوال می‌توان به توضیح لغوی این واژه می‌پردازیم؛ SSL مخفف Secure Socket Layer بوده و معنی آن در فارسی لایه اتصال ایمن است. گواهی نامه SSL از اطلاعات و داده‌های محرمانه وب‌سایت‌های مختلف و مشتریان وب‌سایت در برابر هکرها و سودجویان محافظت می‌کند. این گواهی یک لایه امنیتی رمزگذاری شده است که از در دسترس گرفتن اطلاعات بین کاربر و سرور جلوگیری کرده و حریم شخصی آن‌ها را حفظ می‌کند.

گواهی نامه SSL چه اهمیتی دارد؟

SSL اهمیت بسیار زیادی در افزایش سطح امنیت سایت دارد. این گواهی دو موارد زیر را به هم متصل می‌کند:

  • نام دامنه، سرور یا نام هاست
  • هویت سازمانی و موقعیت مکانی

یکی از بهترین راهکارها برای داشتن ارتباطی امن و محافظت‌شده با مرورگرهای مختلف  نصب گواهی SSl در وب سرور سایت است. با نصب و راه‌اندازی این گواهی پروتکل اپلیکیشن که تحت عنوان HTTP است به HTTPS تبدیل می‌شود. حرف S موجود در آخر عبارت HTTP نشان‌دهنده امنیت بسیار بالای سایت است. سایتی که این گواهی را روی سرور خود دارد، هنگام بازدید از آن در browres علامت قفل یا نوار به رنگ سبز نشان داده می‌شود.

مزایای SSL چیست؟

بعد از پاسخ به پرسش مهم SSL چیست بهتر است با مزایای بسیار مهم SSL آشنا شوید. در واقع این گواهی امنیتی علاوه بر تضمین حفظ حریم خصوصی اطلاعات سایت و مشتریان شما مزایای دیگری هم دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • افزایش ترافیک سایت
  • جلب اعتماد کاربران
  • بهبود رتبه‌بندی SEO
  • حفظ نام تجاری و برندینگ سایت
  • افزایش امنیت تبادل داده‌ها بین سرورها

مزایای SSL

مزایای SSL

اهمیت فعال‌سازی SSL در سایت

همواره بسیاری از مشتریان و کاربران فرایند خرید خود را از سایت‌هایی انجام می‌دهند که سطح امنیت بالایی داشته و مطمئن هستند. بی‌شک یکی از راهکارهای افزایش سطح امنیت سایت فعال‌سازی SSL است. علاوه بر رعایت اصول سئو در بهینه‌سازی سایت می‌توان از پروتکل SSL برای بهبود سئو سایت خود استفاده کرد.

راهکارهای فعال‌سازی SSL

حالا که با مفهوم SSL چیست و مزایای آن آشنا شده‌اید، لازم است تا راهکارهای فعال‌سازی آن را بدانید. یکی از بهترین و ساده‌ترین راهکارها برای فعال‌سازی SSL کمک‌گرفتن از شرکت‌های ارائه دهنده هاست به ویژه همان شرکتی است که هاست خود را از آن دریافت کرده‌اید. برای نصب SSL در هاست خود باید تغییراتی را در تنظیمات وردپرس اعمال کنید.

یکی از مشکلات رایج در فعال‌سازی SSL سبز نشدن این پروتکل در قسمت مرورگر کاربران است. در واقع سبزرنگ نشدن SSl نشان دهنده فعال نشدن آن است. در چنین مواقعی افراد با پرسش چگونه SSL را فعال کنیم، مواجه می‌شوند. در پاسخ این سوال باید گفت که انجام تغییراتی در تنظیمات جهت فعال سازی SSL کاری دشوار و زمان‌بر است. اما با استفاده از برخی افزونه‌ها و ترفندها می‌توان در کمترین زمان و به راحتی این گواهی امنیتی را فعال کرد.

نصب افزونه Really Simple SSL در ورد پرس

یکی از بهترین افزونه‌ها برای فعال‌سازی SSL در وردپرس افزونه Really Simple SSL است. بعد از دانلود این افزونه ابتدا از مسیر افزونه‌ها/بارگذاری افزونه و در آخر نصب و فعال‌سازی افزونه می‌توانید آن را نصب کنید.

بعد از نصب این افزونه در قسمت تنظیمات ورد پرس بخشی به نام SSL افزوده خواهد شد. این گزینه شامل سه تب مختلف به نام پیکربندی، تنظیمات و اشکال‌زدایی است. هر یک از این تب‌ها شامل اطلاعات و تنظیماتی متفاوت هستند.

آموزش فعال‌سازی SSL

آموزش فعال‌سازی SSL

پیکربندی گواهی SSL

در صورتی که گواهی SSL شما در وردپرس ثبت نشده باشد پیام SSL شناسایی نشده است نمایش داده می‌شود. برای ثبت کردن SSL باید از شرکتی که هاست خود را خریداری کرده‌اید کمک گرفته و درخواست نصب SSL را برای آن‌ها ارسال کنید. بعد از صدور گواهینامه در این بخش علامت ضربدر قرمز به علامت تیک سبزرنگ تبدیل می‌شود.

تنظیمات ssl

این تب شامل 4 بخش مختلف است:

  1. تایید کننده محتوای مختلف: نشان‌دهنده فعال شدن یا نشدن SSL برای تمامی محتواهای سایت
  2. جلوگیری از ویرایش فایل Htaccess: برای افزایش امنیت بهتر است ویرایش این فایل را متوقف کنید. برای انجام این کار باید SSL را فعال کنید.
  3. غیرفعال کردن پلاگین و نگه داشتن SSL: در صورتی که بعد از اعمال کردن تنظیمات فعال‌ کردن SSL می‌خواهید افزون وردپرس را غیر فعال کنید بهتر است برای اطمینان تنظیمات مربوط به SSL را بدون تغییرات نگه دارید.
  4. حالت اشکال زدایی: در صورت تمایل برای نمایش داده شدن اشکالات مرتبط در بخش اشکال زدایی باید گزینه اشکال زدایی را در تنظیمات فعال کنید.

با انجام تمامی مراحل گفته شده و رعایت آن‌ها می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان SSL را در روی سایت خود فعال‌سازی کنید.

فعال‌سازی SSL از طریق هاست سی پنل

دومین روش ساده و سریع برای فعال کردن SSL استفاده از هاست سی پنل است. در ادامه مراحل فعال‌سازی اس اس ال از طریق هاست سی پنل را توضیح داده‌ایم:

  1. ابتدا وارد پنل کاربری خود در سی پنل شده و سپس از بخش امنیت یا همان Security روی منو Status SSL/TSL کلیک کنید.
  2. در صفحه بارگذاری شده جدولی ظاهر می‌شود که تمامی دامنه‌ها و وضعیت اعتبار گواهی امنیتی آن‌ها را نشان می‌دهد. در کنار هر یک از این دامنه‌ها جعبه‌ای وجود دارد که با کلیک کردن روی آن می‌توان وضعیت دامنه خود را تغییر دهید.

در کار با این جدول با 3 دکمه مهم کارهایی را در راستای فعال کردن اس اس ال انجام می‌دهید. این دکمه به ترتیب عبارت‌اند از:

  • Include Domain during Auto SSL: بعد از این که تیک کنار دامنه‌های مختلف در جدول را فعال کردید، باید روی این گزینه کلیک کنید تا فعال‌سازی اس اس ال برای دامنه‌های تیک زده شده انجام شود.
  • Exclude Domain from Auto SSL: در صورتی که این گزینه را بعد از تیک زدن دامنه‌ها فعال کنید، در واقع این دستور را ارسال می‌کنید که SSL برای دامنه‌های تیک زده شده نصب نشود. اگر این گزینه را فعال کنید آن‌گاه فرایند تمدید خودکار هر 3 ماه یکبار فعال شدن اس اس ال غیر فعال خواهد شد.
  • Run Auto SSL: فعال کردن این گزینه بعد از تیک زدن دامنه‌های مورد نظر موجب تکمیل فرایند فعال کردن اس اس ال می‌شود.

بعد از انجام تمامی مراحل فوق باید روی گزینه Run AutoSSL کلیک کنید تا فعال‌سازی SSL روی دامنه‌های انتخاب شده با موفقیت انجام شود. اگر در آخر عملیات به صورت موفقیت‌آمیز ثبت شود آن‌گاه تیک سبزرنگ در کنار دامنه ظاهر شده و در قسمت Certificate Status عبارت انگلیسی Auto Domain Validated نشان داده می‌شود.

آموزش فعال کردن SSL در سی پنل

آموزش فعال کردن SSL در سی پنل

جمع‌بندی

پرسش SSL چیست یکی از سوالات رایج اغلب صاحبان کسب و کار و کاربران است. در پاسخ به این پرسش متداول می‌توان گفت که SSL یک فناوری پیشرفته امنیتی است که در برقراری یک پیوند ایمن بین سرور و مرورگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی این پروتکل امنیتی از اطلاعاتی که کاربران به هنگام تکمیل فرم در وب‌سایتی وارد می‌کند به خوبی محافظت کرده و مانع از دسترسی هکرها به این اطلاعات می‌شود.