Avideh

Everything starts with a line

28 مهر, 1402

معرفی سایت فوربز (Forbes) به همراه تاریخچه‌ی صد ساله آن

فوربز یک شرکت تجاری آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در شهر نیوجرسی واقع‌شده است. این شرکت در ابتدای تاسیس خود مجله فوربز را هر دو هفته یک‌بار منتشر می‌کرد اما از سال 1996 علاوه بر نسخه چاپی مجله، نسخه الکترونیکی آن را نیز در قالب وب‌سایت فوربز منتشر می‌کند. سایت فوربز تنها در ایالات‌متحده

مجله فوربس (Forbes) یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین مجلات اقتصادی و تجاری در جهان است. این مجله در سال ۱۹۱۷ توسط برتراند فوربس (B.C. Forbes) تأسیس شد و از آن زمان به عنوان یک منبع معتبر برای اخبار و مقالات مرتبط با اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری، تکنولوژی، اختراعات، شرکت‌ها، میلیاردرها و مسائل مالی شناخته می‌شود. مجله فوربز به طور معمول لیست‌هایی از ثروتمندترین افراد جهان و شرکت‌های بزرگ را منتشر می‌کند و همچنین به تحلیل و ارزیابی کسب ‌وکارها و شخصیت‌های موفق اقتصادی می‌پردازد. محتوای مجله فوربز به صورت چاپی و آنلاین در دسترس است و به عنوان یک منبع مهم برای کسانی که به مسائل مالی و تجاری علاقه‌مندند، شناخته می‌شود. ادامه این مجله را به طور کامل معرفی می‌کنیم.

forbes-profiles-2022-652x342.jpg

مجله فوربس چیست؟

فوربز یک شرکت تجاری آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در شهر نیوجرسی واقع‌شده است. این شرکت در ابتدای تاسیس خود مجله فوربز را هر دو هفته یک ‌بار منتشر می‌کرد اما از سال 1996 علاوه بر نسخه چاپی مجله، نسخه الکترونیکی آن را نیز در قالب وب‌سایت فوربز منتشر می‌کند. سایت فوربز تنها در ایالات‌متحده ماهانه بیش از 71 میلیون بازدیدکننده دارد که مقالات اصلی آن موضوعاتی از حوزه‌های مالی، صنعت، سرمایه‌گذاری و بازاریابی است. همچنین گزارش‌هایی را در مورد فناوری، ارتباطات، علم، سیاست و قانون ارائه می‌دهد.

شعار مجله فوربس چیست؟

این شرکت به خاطر لیست‌ها و رتبه‌بندی‌هایی که منتشر می‌کند نسبت به رقبای خود مانند بیزینسویک و فورچون موردتوجه بیشتری قرارگرفته است. ازجمله‌ی این فهرست‌ها می‌توان به لیست شرکت‌های برتر دنیا، فهرست قدرتمندترین زنان جهان تحت عنوان "Forbes list of The World’s 100 Most Powerful Women " و ثروتمندترین افراد جهان یا بخش The World Billionaires اشاره کرد. شعار مجله‌ی فوربز ابزار سرمایه‌داری (The Capitalist Tool) است. این مجله با بیش از 400 کارمند در سطح جهان علاوه بر زبان انگلیسی در 26 کشور ازجمله برزیل، چین، آفریقا و… به زبان‌های مختلف نیز منتشر می‌شود.

رسانههای مختلف مجله فوربس چیست؟

شرکت فوربز علاوه بر مجله فوربز مجله و رسانه های مختلفی را در اختیار دارد تا محتوای خود را ارائه دهد. این رسانهها عبارتند از:

  • مجله مرتبط با سبک زندگیForbes Life
  • رسانه کتابهای تجاری Forbes Books
  • پلتفرمی برای سخنرانان تجاری Forbes Speakers
  • مجله زنان Forbes Woman
  • برنامه فوربز که از شبکه فاکس پخش می‌شود Forbes on Fox
  • فوربز مدیا Forbes Media: رسانه‌ای جهانی که درزمینه اخبار، اطلاعات درباره‌ کسب ‌وکار، سرمایه‌گذاری، فناوری، کارآفرینی، رهبری و شیوه زندگی ثروتمندان فعالیت دارد.
  • گروه کنفرانس‌های فوربز Forbes Conference Group
  • دوره‌های آنلاین آموزشی فوربز Learn Forbes Online Courses
  • بخش تحقیقاتی فوربز Forbes Insights

تاریخچه صد ساله فوربز

متن زیر از زبان سر دبیر ارشد فوربز، استیو فوربز است.

سال تاسیس فوربز (1917) یکی از مهم‌ترین سال‌های تاریخ بود. ایالات‌متحده وارد جنگ جهانی اول شد که درنهایت منجر به پیروزی متفقین گردید. کار احمقانه‌ای بود که یک نشریه جدید در خلال جنگ جهانی اول شروع به کار کند. اما برتی چارلز فوربز (Bertie Charles Forbes) که فرزند ششم از خانواده‌ای خیاط در اسکاتلند بود با جاه‌طلبی خود در فکر آن بود که روزی نویسنده‌ی کسب‌وکار و درنهایت رئیس نشریه شود. او برای اولین بار به آفریقای جنوبی رفت. جایی که او توانست برای سردبیر جدید روزنامه‌ی «رند دیلی میل» به نام ادگار والاس کار کند. اغلب اوقات بی.سی فوربز سرمقاله‌ها را برای رئیس خود می‌نوشت. اما آفریقای جنوبی برای او خیلی کوچک بود و در سال 1904 بی.سی فوربز به نیویورک رفت.

در آن زمان او به‌سختی توانست شغل پیدا کند اما به‌جای آنکه به خانه برود و شغل خانوادگی را دنبال کند، تصمیم گرفت که برای اثبات ارزشمندی خودش به سردبیر نشریه، چندین هفته به‌صورت رایگان کار کند. او نمی‌دانست که آیا بعد از زمان تعیین‌شده برای کارآموزی، می‌تواند مانند کارمندان دیگر درخواست حقوق و دستمزد کند اما این‌ها مانعی برای کار او نبود. او با انرژی و انگیزه‌ی فراوان کار می‌کرد و درعین‌حال با نشریه‌ای دیگر به‌ عنوان نویسنده‌ی کسب ‌وکار یا به ‌عبارت‌ دیگر مقاله‌ نویس اقتصادی شروع به فعالیت کرد. روایتی وجود دارد که هر دو نشریه بر سر اینکه نویسنده‌ی خودشان نسبت به دیگری بهتر است با یکدیگر بحث و رقابت داشتند درصورتی‌که مقاله ‌نویس هر دو نشریه بی.سی فوربز بود.

unnamed.png

تاسیس شرکت توسط چارلز فوربز

چارلز فوربز یکی از نویسندگان اقتصادی نویس مشهور در کشورش شد که نه تنها ستون نویس نشریه و مجلات بود بلکه کتاب‌های متعددی را نیز تالیف میکرد. بااین‌حال او به این راضی نبود که تنها موفقیت‌های دیگران و شرکت‌هایی که تاسیس کرده‌اند را بنویسد. او دوست داشت که بجای نویسندگی برای نشریات دیگران، محتوای منحصر به ‌فرد نشریه خودش را بنویسد. بنابراین تصمیم گرفت که اقدام به تاسیس شرکت کند. در ابتدا نام Doers and Doings را برای شرکت خود انتخاب کرد اما بعدها تصمیم گرفت که اسم آن را مطابق با نام خانوادگی خودش یعنی فوربز قرار دهد.

ورشکستگی شرکت فوربز

شرکت فوربز در دهه 1920 رشد قابل‌توجهی داشت. ویلیام راندوف هارست که سرپرست رسانه‌ای شرکت فوربز بود به خاطر اشتباه استراتژیک در سرمایه‌گذاری‌های متعدد، شرکت را به سمت ورشکستی کشاند. این ورشکستگی چارلز فوربز را افسرده کرد. در سال 1932 این شرکت به‌ جز نام خود، بسیاری از اعتباراتش را از دست داد چرا که 80 در صد قراردادهای تبلیغاتی فسخ شد و شرکت منبع اصلی درآمد خود را از دست داد. بااین‌حال او همچنان مقاله ‌نویسی برای دیگر نشریات را ادامه می‌داد. در آن دوران که نسبت به شرایط شرکت ناامیدی بسیاری وجود داشت اما چارلز فوربز نسبت به آینده‌ی آن امیدوار و مصمم بود.

احیای دوباره شرکت فوربز

فوربز در شرایط موجود دهه‌ی 1930 به‌سختی فعالیت می‌کرد و دو نشریه‌ی قدرتمند بیزینسویک و فورچون سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده بودند. در سال 1945 پسر چارلز فوربز، به نام مالکوم بعد از آن که از ارتش اخراج شد به فوربز پیوست و پسر دیگر به نام بروس نیز در شرکت فعالیت می‌کرد. در آن زمان محتوای مجله فوربز بیشتر توسط نیروهای آزاد (پاره‌وقت) نوشته می‌شد. مالکوم فرایند استخدام کارکنان تمام ‌وقت تحریریه را آغاز کرد؛ چرا که معتقد بود این امر به‌طور چشمگیری کیفیت کار مقاله‌ها را بهبود می‌بخشد. او همچنین پیشنهاد کرد که بخش اخبار هفتگی سهام و تحلیل بازار نیز به مجله اضافه شود. همه‌ی این عوامل باعث احیای دوباره‌ی فوربز شد و توانست موفقیت‌های لحظه‌ای را برای شرکت فراهم کند و سرمایه‌ای برای سازمان‌دهی مجدد شرکت مهیا شود.

راز رشد شرکت فوربس چیست؟

محتوای سرمقاله‌ها باکمی تغییرات و نوآوری بهبود یافت و باعث شد گردش مالی و قراردادهای تبلیغاتی برای شرکت به همراه آورد. در سال 1949 فوربز شروع به جستجو کرد تا متوجه شود چه چیزی گزارش‌های سالیانه‌ مجله فوربز را درباره‌ی صنایع و شرکت‌ها چشمگیر میکند و باعث رشد هرچه بیشتر شرکت میشود. در دهه 1950 این نشریه به موضوعات مرتبط با صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پرداخت (گونه‌ای نهاد مالی است که وجوه دریافتی سرمایه‌گذاران را در یک مجموعه اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند) و از طریق مقاله‌های متعددی این موضوع را پوشش داد. هر ساله فوربز رتبه‌بندی را از این صندوق‌ها بر اساس عملکرد بلندمدتشان در بازارهای بزرگ و کوچک ارائه می‌داد.

شهرت رو به رشد مجله فوربز

جیمز مالکز مدت طولانی (1961-1999) نویسنده‌ی چیره‌دست و سردبیر مجله‌ی فوربز بود و برای این مجله شهرت بسیاری را به همراه آورد. نقدها و مقاله‌هایی که بر اساس صورت‌ وضعیت مالی شرکتها (ترازنامه شرکت) می‌نوشت باعث می‌شد که مجله از سایر رقبا متمایز شود. شهرت رو به رشد مجله در سال 1982 با ایده‌ی مالکوم برای معرفی یک موضوع ویژه سالانه که 400 نفر از ثروتمندترین آمریکایی‌ها را رتبه‌بندی می‌کرد، تسریع شد. این ایده با مقاومت زیادی توسط بخش داخلی شرکت مواجه شد. به دلیل اینکه دسترسی به اطلاعات شرکت‌ها و افراد که به‌صورت عمومی منتشر نمی‌شوند علاوه بر خطراتی که دارد تقریبا غیرممکن است. لذا بخش تحریریه این ایده را رد کرد و به مالکوم توضیح داده شد که این کار شدنی نیست.

رسیدگی به مقالات

با توجه به مشکلات به وجود آمده، مالکوم تصمیم گرفت که تیمی از خبرنگاران و سردبیران را  تشکیل بدهد تا کار رسیدگی به مقالات و رتبه‌بندی از جمع‌آوری اطلاعات تا نگارش مقاله را انجام دهند. باوجود این که این کار غیرممکن به نظر می‌رسید اما این تیم موفق شد تا اولین نسخه از مقاله‌ی فهرست‌های موردنیاز را تهیه کند و تبدیل به بخش اصلی کار مجله فوربز شود. به‌عنوان نمونه لیست Forbes’ 30 Under 30 ، فهرست 30 نفری افراد جذاب در 20 دسته‌ی متفاوت است که به لطف رندال لین، نویسنده و سردبیر فوربز و همکارانش در تیم تحریریه تهیه و منتشر شد.

راز موفقیت مجله فوربس چیست؟

راز موفقیت فوربز در این است که مسئولان آن به دنبال «برندینگ» هستند. همیشه تولید بهترین محصول کافی نیست. در سال 1964، هنگامی‌که مالکوم بعد از برادرش بروس که در سن 48 سالگی و بر اثر سرطان فوت کرد به ریاست شرکت رسید. این شرکت اقداماتی را انجام داد که مجله فوربز در سراسر دنیا مترادف با موفقیت، کارآفرینی و زندگی خوب باشد. مالکوم فوربز در جایگاه مدیریت کارهایی را انجام داد که مدیران قبلی هرگز انجام نداده بودند. او مجموعهای از تخم‌ مرغ‌های عجیب و سلطنتی فابرژه که منتسب به اشراف‌زادگان روسی بود را جمع‌آوری و نگه‌داری کرد. همچنین نسخه‌های خطی نامه‌های تاریخی ریاست جمهوری آمریکا و دیگر آثار تاریخی ارزشمند را نیز گردآوری کرد. به ‌طوری ‌که او در دهه‌ی 1980 موزه‌ای را در طبقه‌ی پایین ساختمان فوربز راه‌اندازی کرد که برای عموم قابل بازدید بود و او تبدیل به یک کلکسیونر حرفه‌ای و ثروتمند شده بود.

مالکوم همیشه علاقه‌مند به قایقرانی بود و بنابراین اولین بار در سال 1955 شرکت کشتیهای با شکوه و مجلل را خریداری کرد که از آن‌ها برای اهداف تجاری و تبلیغاتی استفاده می‌کرد. مجله فوربز با تمامی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و بازاریابی او رشد کرد و توانست دوران خوبی را تحت رهبری خود برای شرکت فراهم کند.

forbes-site-2.gif

جشن 50 سالگی مجله فوربز

مجله فوربز در سال 1967 میزان سفارش تبلیغاتی را که دریافت کرد چندین برابر بیشتر سال 1929 بود. برای جشن 50 سالگی تولد مجله فوربز، مالکوم جشن تماشایی را در خانه نیوجرسی برگزار کرد. بیش از 500 رهبر از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی همراه با همسرانشان حضور داشتند. جشن 70 سالگی فوربز نیز به همراه مهمانان ویژه در کشور مراکش باشکوه برگزار شد که توانسته بود برندینگ را برای فوربز به زیبایی هر چه ‌تمام‌تر فراهم کند. فوربز با چنین اقداماتی توانست برند پر زرق ‌و برقی برای خود شکل دهد و نسبت به رقبای خود ازجمله فورچون و بیزینسویک در دنیای کسب‌ وکار سبقت بگیرد.

شکل گیری سایت فوربز

در اواسط دهه 1990 اکثر ناشران بر این باور بودند که انتشار الکترونیکی مجله به معنای صرفا بازنگری و باز انتشار صفحه چاپ ‌شده در اینترنت است. البته این تردید وجود داشت که چرا کپی کار خود را به‌ صورت رایگان در فضای مجازی قرار دهند؟ علاوه بر این تبلیغات آنلاین نیز شرایط خاص و منحصربه‌فرد خود را داشت.

در ابتدای شکل‌گیری Forbes.com در سال 1996، شرکت توانست سرمایه‌گذاری‌های خوبی را برای رسانه‌ی جدید خود جذب کند و همچنین علاوه بر مقالات چاپی ، مقالات و محتواهای مختص این رسانه را نیز طراحی و تولید کند. البته این تطبیق برای مجله‌های سنتی به همین راحتی نبود. سایت Forbes.com چندین سال طول کشید تا از هزینه‌های گزاف کم کند و به سودآوری برسد. در طول این دوران، تطبیق نویسندگان و سردبیران با فضای جدید اینترنت و ملزوماتی که باید در نظر گرفته می‌شد تا مقاله‌ای مناسب تولید شود، بسیار سخت بود.

الکترونیکی شدن مجله فوربز

تیم فوربز و لوئیس دورکین به‌ عنوان مهره‌های اصلی برای ایجاد تغییرات در جهت الکترونیکی شدن مجله بودند. آن‌ها توانستند مجله را از سبک چاپی به اینترنتی هدایت کنند و به موفقیت برسند. پنج سال پیش شرکت T.C. Yam بخش بزرگی از سهام فوربز را خریداری کرد و توانست این مجله را در زمینه‌ی مقاله‌های منتشرشده در رسانه‌های دیجیتالی به موفقیت‌های چشمگیری برساند. پیش‌بینی می‌شود که اگر فوربز به آرمان‌های مؤسس خود پایبند و معتقد باشد در سال 2117 یعنی برای صد سال دوم خود ثروتمندتر و موفق‌تر از صد سال اول میشود.

جمع بندی

مجله فوربز یک منبع برجسته و بین‌المللی در زمینه اقتصاد، تجارت و مالیات است که اخبار و تحلیل‌های عالی از جهان تجارت و اقتصاد ارائه می‌دهد. این مجله در به تصویر کشیدن داستان‌های موفقیت شرکت‌ها، کارآفرینان و رهبران تجاری معتبر در سرتاسر جهان فعالیت دارد. همچنین مقالات و مطالب این مجله به مطالب تحلیلی و مشاوره‌ای در زمینه مدیریت مالی، سرمایه‌گذاری، نوآوری و رهبری اختصاص دارد. با توجه به اهمیت بالای مجله فوربز در جهان تجارت و اقتصاد، این منبع اطلاعاتی برای کسانی که به دنبال اخبار و ایده‌های نوین در عرصه تجارت و مالی هستند، بسیار ارزشمند است.