Avideh

Everything starts with a line

2 دی, 1402

اهمیت طراحی بسته بندی در فروش: چگونه بسته بندی بر فروش شما تاثیر می‌گذارد؟

در ادامه این مطلب توضیحات کامل و جامعی در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهیم تا شما هم با پی بردن به این اصل بتوانید در حوزه فعالیتی خود جزو رقبای برتر و قدرتمند شوید!

از زمان آغاز مبادله کالا به کالا تا به امروز که بسیاری از محصولات در بستر پلتفرم‌های آنلاین و به صورت حضوری خرید و فروش می‌شوند، بسته بندی همواره بیشترین نقش و تاثیرگذاری را داشته است. در حقیقت قدمت بسته بندی و فرایند طراحی آن توسط ذهن خلاق انسان میلیون‌ها سال بوده و به همین دلیل جزو کهن‌ترین صنایع در دنیا محسوب می‌شود.

امروزه برای پی بردن به اهمیت طراحی بسته بندی در بحث فروش و بازاریابی کافی است تا نگاهی به ویترین مغازه‌های مختلف از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی، لوازم کادویی و... بیندازید.

با نگاه به ویترین‌های مختلف پشت مغازه‌ها متوجه می‌شوید که برندهایی موفق و صاحب قدرت هستند که در کنار تولید و عرضه محصولاتی باکیفیت توانسته‌اند از بهترین، خاص‌ترین و متناسب‌ترین بسته بندی‌ها در محصولات خود استفاده کنند.

بحث نقش و اهمیت طراحی بسته بندی در فروش بحثی بسیار گسترده است، به همین جهت در ادامه این مطلب توضیحات کامل و جامعی در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهیم تا شما هم با پی بردن به این اصل بتوانید در حوزه فعالیتی خود جزو رقبای برتر و قدرتمند شوید!

تاریخچه بسته بندی محصولات

همان گونه که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، صنعت بسته بندی از زمان غار نشینی و سکونت انسان در پناهگاه‌ها ابدا شد. در آن زمان انسان‌ها برای محافظت از مواد غذایی به خصوص گوشت حیوان شکار شده از متریال‌های طبیعی چون چوب، برگ‌های بزرگ و حتی چرم حیوانات به عنوان بسته بندی استفاده می‌کردند.

با گذشت سال‌های متمادی و افزایش علم و آگاهی انسان این صنعت دستخوش تغییرات بزرگ بهصنعت مدرن و پیشرفته امروزی تبدیل شد. صنعت بسته بندی صنعتی است که امروزه جزو یکی از سیاست‌های تجاری محسوب می‌شود، چراکه در عین محافظت از کالا می‌تواند زیبایی خاصی به ظاهر محصول ببخشد. طراحی بسته بندی یکی از بخش‌های بسیار مهم در صنعت بسته بندی است که امروزه بیشتر از هر دورانی به آن توجه می‌شود.

هدف اصلی بسیاری از طراحان در این بخش از پروسه بسته بندی خلق آثاری متفاوت، خاص و در عین حال جذاب و گیرا است. البته از همان مراحل ابتدائی در فرایند بسته بندی بایستی کیفیت متریال مورد توجه قرار گیرد، چراکه در اغلب موارد زیبایی نمی‌تواند بر کیفیت غلبه کند، زیرا کاربر در نگاه اول به ظاهر بسته بندی جذب شده و سپس با آن به صورت فیزیکی ارتباط برقرار می‌کند. برای بهینه کردن ارتباط فیزیکی بین محصول و مخاطب باید از بهترین و مناسب‌ترین متریال در ساخت بسته بندی استفاده شود.

طراحی بسته بندی (Packing Design) چیست؟

طراحی بسته بندی دقیقا به بخش خارجی ساخت بسته بندی محصولات مربوط می‌شود. طراحان بسته بندی با استفاده از المان‌هایی نظیر رنگ، شکل و فرم، متون، تصاویر، جلوه‌های بصری و... می‌‌توانند ارتباطی عمیق بین محتویات محصول و بخش خارجی بسته بندی ایجاد کنند تا این ارتباط منجر به جلب توجه مخاطب شود.

طراحی بسته بندی این روزها کاربرد بسیار زیادی داشته و از تبلیغات و برندینگ گرفته تا موارد استفاده ثانویه بعد از مصرف مورد توجه قرار می‌گیرد. اما بحث طراحی بسته بندی در فروش و بازاریابی زمانی شیرین می‌شود که چاشنی خلاقیت به آن افزوده می‌شود.

خلاقیت دقیقا همان عنصری است که با آمیخته شدن در طراحی بسته بندی می‌تواند یک محصول معمولی را به یک محصول کاملا خاص و متمایز تبدیل کند! در ادامه این مطلب در مورد اهمیت طراحی بسته بندی در بازاریابی و فروش به توضیحات جالب و مهمی می‌پردازیم.

طراحی بسته بندی‌های جذاب با انواع متریال‌ها

یکی از بزرگ‌ترین دلایل اهمیت گسترده بسته بندی در دنیای تولید کنندگان انعطاف‌پذیری بسیار بالای این صنعت در زمینه به کارگیری متریال‌های مختلف است. به زبانی ساده‌تر در فرایند طراحی بسته بندی می‌توان بسته به نوع بازار هدف و نوع کالا از انواع و اقسام متریال‌ها از جمله شیشه، چوب، پلاستیک فشرده، کاغذ، مقوا و... استفاده کرد.

اهمیت طراحی بسته بندی در بازاریابی و فروش

برای درک هر چه عمیق‌تر و بهتر اهمیت طراحی ببسته بندی در فروش و بازاریابی به این مثال توجه کنید. ظاهر و ویژگی‌های ظاهری یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که انسان در طول زندگی خود به آن توجه می‌کند. در واقع این اصل بسیار مهم در بحث فروش و بازاریابی بسیار صادق است، شما فرض کنید به یک مغازه‌ای با ویترین زیبا، منظم و مرتب وارد می‌شوید، شما با نگاه به ظاهر فروشگاه ذهنیتی مثبت را در مورد صاحب فروشگاه و حتی محصولات او در ذهن خود می‌سازید. اما برعکس اگر وارد یک فروشگاهی بشوید که ویترین آن نه چندان زیبا بوده و نظم و آرایشی خاصی نداشته باشد حتی از قدم زدن در داخل فروشگاه دلسرد می‌شوید. طراحی بسته بندی محصول نیز دقیقا مصداق این مطلب بالا است. به عبارتی بسته بندی هر کالایی ویترین همان کالا است که منجر به جذب یا دفع مخاطب می‌شود!

در حالت کلی امروزه به دلیل افزایش میزان تنوع محصولات و همچنین افزایش میزان تولیدکنندگان، رقیبان سرسخت و حرفه‌ای همواره از تکنیک‌های خاص بازاریابی و فروش استفاده می‌کنند.

در واقع استفاده از طراحی بسته بندی خلاقانه و متمایز یکی از تکنیک‌های بی‌بدیل در بحث بازاریابی و فروش است. اگر نگاهی به ویدئوهای آنباکسینگ محصولات برند و معروف بیندازید متوجه می‌شوید که تولید کننده محصول از همان ابتدای کار کیفیت و المان‌های زیباسازی بسته بندی را در اولویت قرار داده است.

زیباسازی و فروش!

یکی از اصلی‌ترین دلایل نقش و اهمیت بسیار زیاد طراحی بسته بندی در فروش و بازاریابی این است که شما با ساخت بسته بندی‌هایی خاص و جذاب می‌توانید در همان مراحل ابتدائی بیش از 40 درصد فرایند جذب مخاطب را طی کنید. با زیباسازی ظاهر محصولات خود یعنی بسته بندی محصولات می‌توانید با کمترین هزینه سیلی از فروش را راه بیندازید!

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان در بازارهای جهانی حدود بیش از 70 درصد تصمیم به خرید توسط افراد در محل قرارگیری کالا یعنی فروشگاه‌ها و مغازه‌ها انجام می‌شود، با نگاه به این آمار و ارقام می‌توان دریافت که استفاده از طراحی خلاقانه بسته بندی بهترین فرصت برای جلب توجه مخاطبان است، چراکه در این مرحله تولید کننده و فروشنده بیشترین شانس را در اقدام به خرید مشتری دارند.

برندسازی با طراحی بسته بندی!

بی‌شک شما هم با شنیدن این جمله برندسازی با طراحی بسته بندی متعجب شوید. اما در اصل این جمله کاملا حقیقت داشته و یک اصل بسیار مهم در بحث تبلیغات و بازاریابی است. برای برندسازی راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد که در کنار آن‌ها باید از طراحی بسته بندی خلاقانه و موثر استفاده شود تا نتیجه نهایی بیشترین تاثیرگذاری را روی تصمیم مخاطب در خرید محصول داشته باشد. با استفاده از طراحی بسته بندی می‌توان با کمترین هزینه استراتژی برندسازی را بهبود بخشیده و تقویت کرد.

اصول و تکنیک‌های بسیار مهم در طراحی بسته بندی محصولات

برای طراحی بسته بندی خاص، متفاوت و در عین حال باکیفیت باید از برخی اصول و تکنیک‌ها استفاده شود. برای نمونه کنار هم قرار دادن مواردی نظیر طراحی گرافیک خلاقانه بسته بندی، رنگ‌بندی جذاب و متناسب، متنون با اندازه و سایر استاندارد و مناسب با ابعاد بسته بندی، استفاده از لوگو در  محل مناسب از بسته بندی باعث می‌شوند تا در نهایت یک بسته بندی شیک، زیبا و باکیفیت ایجاد شود.

ارائه اطلاعاتی مفید و کاربردی در مورد محصول روی بسته بندی

یکی دیگر از اصول و قواعدی که در طراحی بسته بندی محصولات باید به آن توجه زیادی شود بحث بهینه‌سازی اطلاعات مربوط به کالا است. حدود بیش از 50 درصد مخاطبان به هنگام توجه به بسته بندی محصول اطلاعات درج شده روی ان را به دقت مطالعه می‌کنند. به همین دلیل باید در مرحله طراحی محصول به بخش ارائه اطلاعات مفید در مورد کالا توجه ویژه‌ای داشت تا بتوان از این طریق با مخاطب تعامل سازنده‌ای برقرار کرد. در بحث ارائه اطلاعات مفید روی بسته بندی کالا باید موارد زیر مورد توجه قرار گیرند:

  • ارزش غذایی محصول
  • نحوه استفاده از محصول
  • مواد تشکیل دهنده محصول
  • کارایی محصول
  • تاریخچه و محل دقیق شرکت سازنده محصول
  • علامت استاندارد و...

توجه به سایز و ابعاد بسته بندی

بحث سایز و ابعاد بسته بندی همواره از فاکتورهای بسیار مهمی است که طراحان بسته بندی باید به آن توجه داشته باشند. فروشنده‌ها به ابعاد و سایز بسته بندی محصولات در انتخاب محل آن‌ها در ویترین توجه می‌کنند. برای مثال آن دسته از محصولاتی بسته بندی بزرگ‌تری نسبت به سایر محصولات دارند همواره در بخش‌های غیر مهم ویترین جا دارند، چراکه فروشنده برای افزایش میزان فروش خود همواره محصولاتی با بسته بندی کوچک‌تر که تعداد بیشتری را در ویترین به خود اختصاص می‌دهند را در اولویت قرار می‌‌دهد.

با آویده بسته بندی‌های متفاوتی برای محصولات خود بسازید!

آژانس برندینگ و مارکتینگ آویده با بیش از دو دهه سابقه فعالیت حرفه‌ای در این دو حوزه توانسته است تا به امروز برندهای بسیاری را در حوزه رقابتی خود به رقیبی سرسخت و قدرتمند تبدیل کند. یکی از رمز و رازهای تبدیل شدن برندهای نوپا به برندهایی قدرتمند و صاحب مقام استفاده از طراحی بسته بندی حرفه‌ای و خلاقانه است. آژانس برندینگ آویده نیز با پی بردن به این اصل در این رستا تلاش می‌کند تا همواره بهترین، باکیفیت‌ترین، جذاب‌‌ترین و خاص‌ترین بسته بندی‌ها را برای محصولات مختلف مشتریان خود طراحی کند.