Avideh

Everything starts with a line

2 دی, 1402

نمونه سازی چیست؟ + اهمیت و کاربرد نمونه سازی (Prototyping) در طراحی محصول

در ادامه این مطلب در مورد مفهوم و ماهیت پروتوتایپینگو کاربرد آن در طراحی محصول به توضیحات کامل‌تری می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در فرایند طراحی محصول باید به آن توجه شود بحث نمونه سازی است. هدف اصلی از نمونه سازی در طراحی محصول در حقیقت توسعه، بهبود و آزمایش ایده‌های مختلف و در نهایت رسیدن به یک نمونه قابل ارتقا و بهبود یافته از محصول است.  کاربرد نمونه سازی در طراحی محصول به قدری پررنگ و پراهمیت است که بدون آن بسیاری از پروژه‌‌های طراحی محصول به نتایج مطلوبی ختم نمی‌شود. در مقابل با استفاده از پروتوتایپینگو طرح نمونه اولیه می‌توان در کمترین زمان و از همه مهم‌تر با کمترین هزینه نکات قوت و ضعف محصول را کشف کرد. در ادامه این مطلب در مورد مفهوم و ماهیت پروتوتایپینگو کاربرد آن در طراحی محصول به توضیحات کامل‌تری می‌پردازیم.

آشنایی با مفهوم نمونه اولیه (Prototype)

پیش از اینکه در مورد نمونه سازی صحبت کنیم ابتدا بهتر است در مورد نمونه اولیه و مفهوم آن توضیحات مختصر و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. پرتوتایپ نمونه یا فرم اولیه از یک محصول است که شکل و فرم نهایی محصول را توضیح می‌دهد.

این نمونه اولیه می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که فرم نهایی محصول مورد نظر را به صورت کامل در اختیار افراد قرار دهد تا کاربران و کارشناسان با مشاهده این طرح بتوانند با فرم نهایی محصول ارتباط نزدیکی برقرار کنند. هدف اصلی از طراحی نمونه اولیه نشان دادن عملکرد اصلی محصول است.

نمونه سازی چیست؟

در ساده‌ترین تعریف نمونه سازی به معنای ساختن فرم‌هایی از محصول نهایی است. هدف اصلی از پروتوتایپینگبه خصوص در مراحل مختلف مراحل طراحی محصول آزمایش و به تصویر کشیدن ایده‌های مختلف کارشناسان و پی بردن به نکات ضعف و قوت هر کدام از ایده‌ها است. به زبانی دیگر در فرایند نمونه سازی فرم اولیه محصول ساخته شده و مورد تست و بررسی قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز بازسازی و ترمیم شود.

کاربرد نمونه سازی در طراحی محصول یک بحث اجتناب‌ناپذیر است، به گونه‌ای که کلیه شرکت‌های خدماتی از این فرایند برای تولید محصولاتی متمایز و کاربردی استفاده می‌کنند. همان طور که تصاویر در یک نگاه اطلاعات بسیار بیشتر و غنی‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، نمونه‌های اولیه هم می‌توانند نکات پنهانی یک محصول را به راحتی آشکار کنند. بر خلاف تصور عموم فرایند پروتوتایپینگیک عملیات سرشار از خطاهای مختلف است که هدف اصلی برطرف کردن این خطاها و در نهایت رسیدن به بهترین نمونه اولیه از محصول است.

اهمیت نمونه سازی طراحی محصول

نمونه سازی در گذشته تا به امروز یک هنر گسترده‌ای بوده و همواره در حال تکامل است. پروتوتیپینگ در عین اینکه یک هنر ظریف و تخصصی است می‌تواند بهترین ابزار برای طراحی باشد، چراکه امروزه به بخش جدایی‌ناپذیری از فرایند طراحی محصول تبدیل شده است.

ایجاد نمونه اولیه در پروسه طراحی محصول از همه نظر اهمیت بسیاری دارد. از مهم‌ترین دلایل اهمیت و کاربرد نمونه سازی در طراحی محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود درک کلی از طراحی محصول
  • بروز خطاهای جزئی و مهم طراحی و کاهش آن‌ها
  • امکان تست
  • بهبود ارتباط بین افراد تیم
  • جذب سرمایه‌گذاران مختلف

ارائه درک کلی از طراحی محصول

یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت و کاربرد نمونه سازی در طراحی محصول این است که نمونه اولیه ساخته شده می‌تواند درک کلی و کاملی از نمونه نهایی محصول را به نمایش بگذارد. مشاهده بصری یکی از بهترین و سریع‌ترین راهکارها برای درک ویژگی‌های ساختاری هر نوع محصولی که کمک زیادی به تصویرسازی محصول نهایی می‌کند.

با استفاده از نمونه سازی و ایجاد نمونه‌های اولیه کارشناسان و طراحان محصول می‌توانند به راحتی عملکرد و رفتار مخاطبان را نسبت به این نمونه‌ها درک کرده و در نتیجه اقدامات لازم برای بهبود رفتار مخاطبان با محصول و افزایش رضایت آن‌ها انجام دهند. برای نمونه در صنعت خودروسازی با ارائه نمونه‌های اولیه از کنسول وسط داخل کابین و تغییر اندازه آن می‌توان تفاوت چشمگیری را در زیبایی و طراحی داخلی خودرو ایجاد کرد.

کاهش خطاهای مربوط به طراحی محصول

علت اصلی عدم موفقیت بسیاری از محصولات تولید شده توسط شرکت‌ها در واقع برطرف نکردن خطاها و نواقص مربوط به محصول است. در بسیاری از موارد حتی کوچک‌ترین خطاها باعث می‌شوند تا محصول نهایی در چشم کاربر عیب بزرگ و قابل توجهی داشته باشد.

برای پی بردن به این دلیل از اهمیت پروتوتایپینگدر طراحی محصول به این مثال توجه کنید. فرض کنید یک شرکت پس از ساخت یک کامیون متوجه شود که ابعاد یا ارتفاع صندلی‌های نصب شده با ابعاد و سایز کابین تناسب کافی را ندارد. در این صورت شرکت و عوامل آن باید هزینه‌های بسیار زیادی را برای جبران این عیب یا نقص متحمل شوند، اما در صورتی که با استفاده از ساخت نمونه‌های اولیه متعدد می‌توان در همان مراحل ابتدائی طراحی محصول متوجه این نکات و خطاهای جزئی شده و آن‌ها را برطرف کرد.

به عبارتی با استفاده از نمونه سازی اعضای تیم طراحی محصول می‌توانند تغییرات لازم را در زمان مناسب خود و البته با هزینه‌های بسیار کمی در ساختار محصول نهایی اعمال کنند.

امکان تست و آزمون محصول نهایی

یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ نمونه سازی در طراحی محصول این است که با استفاده از نمونه‌های اولیه امکان تست و آزمایش نمونه اصلی محصول و همچنین کاربران آن را فراهم می‌کند. در طی این عملیات آزمایش و بررسی در صورتی که یک نمونه اولیه بین ده‌ها نمونه اولیه دیگر بازخورد بهتر و بیشتری از سوی کاربران داشته باشد یعنی آن نمونه اولیه و ویژگی‌های آن می‌تواند در ساختار نهایی محصول اعمال شود.

بهبود ارتباط افراد تیم طراحی محصول

میزان تخصص، مهارت و ارتباط مشترک تیم طراحی محصول تاثیر مستقیی در کیفیت محصول نهایی دارد. به همین جهت از فرایند پروتوتایپینگپیش از ارائه طرح نهایی محصول استفاده می‌شود تا عنصر ارتباط بین افراد تیم تقویت شده و اعضای تیم هماهنگی بیشتری با یکدیگر در طراحی محصول داشته باشند.

ارائه نمونه‌های اولیه از محصول باعث می‌شود تا طراحان بتوانند مفاهیم و ایده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و در نهایت بهترین و کامل‌ترین ایده را برای طراحی نهایی محصول انتخاب کنند. در حقیقت نمونه‌های اولیه تضمینی بزرگ برای به حقیقت پیوستن هدف‌های اصلی محصول نهایی هستند.

جذب سرمایه‌گذاران بزرگ و رسیدن به قله‌های موفقیت

مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش در مبحث اهمیت و کاربرد نمونه سازی در طراحی محصول جذب سرمایه‌گذاران است. همان طور که می‌دانید هر محصولی برای عرضه و ارائه به بازار به سرمایه و بودجه بزرگی نیاز دارد، به همین ترتیب برای تامین بخش مالی ارائه محصول کافی است تا نمونه‌های اولیه‌ای از ان نیز ارائه شود.

در اصل نمونه‌های اولیه موفق و تکامل‌یافته می‌توانند به طرز شگفت‌انگیزی توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند. اغلب سرمایه‌گذاران بزرگ تحت هیچ شرایطی دوست ندارند روی محصولی سرمایه گذاری کنند که تولید آن کارساز نبوده و برای یک جامعه کاربردی ندارد. به همین دلیل بایستی نمونه‌های اولیه موفقی از محصول نهایی در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد تا آن‌ها بتوانند از عملکرد نهایی محصول مطمئن شده و در نهایت روی آن سرمایه گذاری کنند.

انواع نمونه سازی در طراحی محصول

انواع مختلفی از فرایند نمونه سازی وجود دارد که در بحث طراحی محصول از هر کدام از آن‌ها استفاده می‌شود. هر یک از انواع نمونه‌های اولیه با توجه به نوع محصول و حتی ارزش و قیمت آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع نمونه سازی عبارت‌اند از:

  • نمونه اولیه باکیفیت بالا
  • نمونه اولیه باکیفیت پایین
  • نمونه اولیه باکیفیت متوسط

نمونه اولیه با کیفیت بالا

در مقابل نمونه‌های اولیه با کیفیت بالا (High-fidelity prototype) نیز از جمله پرکاربردترین انواع نمونه سازی است که بیشتر در طراحی محصول‌های پیچیده استفاده می‌شود. نمونه‌های اولیه با کیفیت بالا نمایش جزئی‌تر و دقیق‌تری داشته و به همین دلیل باعث می‌شوند تا کارشناسان و طراحان دقیق‌تر و عمیق‌تر نکات ضعف و قوت محصول را بررسی کرده و تغییرات لازمه را اعمال کنند. به عبارتی نمونه‌های اولیه باکیفیت تشابه بسیار زیادی به نمونه نهایی محصول داشته و به همین دلیل تجربه کاربری نزدیک‌تری را ایجاد می‌کنند.

این نوع نمونه سازی علاوه بر نمایش جنبه‌های بصری و احساسی محصول می‌توان جوانب مختلف عملکردی محصول را به نمایش بگذارد.

نمونه اولیه با کیفیت پایین

نمونه‌های اولیه با میزان کیفیت کم (Low-fidelity prototype) همان نمونه‌هایی هستند که عمدتا از خاک رس، کاغذ و... ساخته شده و به منظور ارزیابی سریع و کلی محصول استفاده می‌شوند.

امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی نمونه‌های اولیه با کیفیت بالا با استفاده از تجهیزات و ابزارهای پیشرفته‌ای چون نرم‌افزار‌های صنعتی طراحی سه بعدی مانند کورل و... انجام می‌شوند.

نمونه اولیه با کیفیت متوسط

علاوه بر این دو نوع نمونه سازی، نمونه اولیه با کیفیت متوسط (Mid-fidelity prototype) هم وجود دارد که عمدتا برای شناسایی نقص‌های احتمالی محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالت کی این نوع از نمونه سازی برای تست و بررسی محصولات غیر صنعتی مناسب و کاربردی هستند.

آژانس برندینگ آویده: ارائه دهنده تخصصی‌ترین خدمات مربوط به نمونه سازی در طراحی محصول

شرکت برندینگ و مارکتینگ آویده با بیش از 30 سال سابقه کاری درخشان و موفق در این دو حوزه امروزه یکی از معتبرترین آژانس‌های برندینگ در ایران است. تیم متخصص و مجرب ما در آویده تمامی مراحل مربوط به طراحی محصول از خلق ایده تا ارائه ساختار نهایی محصول و همچنین خدمات مربوط به نمونه سازی در این فرایند را به شکلی کاملا تخصصی انجام می‌دهند تا شما بتوانید مانند رقبای بزرگ خود به شکلی متمایز پا به عرصه رقابت بگذارید.