Avideh

Everything starts with a line

22 آذر, 1402

تاثیر محتوای طولانی بر سئو چیست؟

طول محتوا چه تاثیری بر روی سئو سایت خواهد گذاشت؟ در ادامه به توضیح این مطالب می‌پردازیم.

به طور کلی سئو نویسی، بهینه سازی محتوا و یا تولید محتوای سئو شده به معنای تولید محتوا‌هایی است که موتور‌های جست و جو بتوانند کیفیت آن‌ها را درک کرده و یک سری الگوریتم‌ها و معیار‌ها در آن‌ها رعایت شده باشد. از طرفی موتور‌های جست و جو دائما به دنبال بهترین محتوا‌ها برای نمایش دادن برای مخاطبان خود هستند. در این میان محتواهایی که بتوانند کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنند، رتبه بهتری خواهند گرفت. برای نوشتن محتوای بهینه معیارهای متفاوتی وجود دارد. از جمله این معیار‌ها می‌توان به پیدا کردن کلمات کلیدی و استفاده به اندازه و به جا از این کلمات، خوانایی مقاله، ساختار مناسب مقاله و ... اشاره کرد. طول محتوای مفید نیز یکی دیگر از معیارهایی که ارزش یک محتوا را تعیین می‌کند. از نظر یک کاربر که وارد سایت می‌شود، محتوایی که جامع باشد و اطلاعات کاملی در اختیار او قرار دهد، ارزش بالایی دارد. از طرف دیگر یک محتوای طولانی که بیشتر آن گزافه گویی و مطالب غیر مفید باشد، قطعا در نظر کاربر بیهوده بوده و خیلی سریع صفحه سایت را می‌بندد. اینجاس که سایت نمره منفی از گوگل دریافت می‌کند. پس بهترین نوع محتوا کدام است؟ طول محتوا چه تاثیری بر روی سئو سایت خواهد گذاشت؟ در ادامه به توضیح این مطالب می‌پردازیم.

تاثیرات محتوا بر سئو سایت

هدف نهایی سرچ‌های کاربران رسیدن به یک محتوای مناسب با مسئله مورد نظرشان است. اگر یک محتوای بی کیفیت در رتبه اول گوگل قرار بگیرد، به طبع نمی‌تواند کاربران زیادی را به خود جذب کند. در واقع این عبارت را می‌توان کلید اصلی برای درک بیشتر از تاثیر محتوا بر سئو محسوب کرد. به طور کلی موتور‌های جست و جو را می‌توان به عنوان عوامل سرویس دهنده و کاربران را مشتریان آن‌ها به شمار آورد. در این میان ارائه دهندگان کالا و خدمات به دنبال جذب مشتریان بیشتر هستند. موتور‌های جست و جو هم همین هدف را دنبال می‌کنند و سعی دارند بهترین محتوا را در اختیار کاربران و مخاطبان خود قرار دهند. یکی از دلایل محبوبیت گوگل نیز آپدیت و به روز رسانی روز به روز الگوریتم‌های آن است که بهترین نتایج را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

چگونه می‌توان محتوای بهینه تولید کرد؟

همان طور که گفته شد گوگل همواره در حال به روز رسانی الگوریتم‌های خود می‌باشد. هر کدام از این الگوریتم‌ها مسئولیت یک کار را برعهده داشته و وب سایت‌ها را از ابعاد خاصی مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین افراد به دنبال تولید محتوا‌هایی هستند که برای این موتور‌های جست و جو قابل فهم باشد. در نتیجه نویسندگان محتوا نیز روز به روز شیوه‌های خود را مطابق با این الگوریتم‌ها به روز رسانی می‌کنند. در ادامه به برخی تکنیک‌ها که باعث افزایش تولید محتوا بر سئو می‌شوند، می‌پردازیم:

  • پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب

درباره مباحث گوناگون می‌توان به شکل‌های مختلفی صحبت کرد. اما در نظر داشته باشید که باید به زبان مخاطبانتان صحبت کنید. به همین منظور پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب مهم و ضروری است. در واقع باید به دنبال پیدا کردن چگونگی سرچ درباره یک موضوع خاص در میان کاربران باشید. لازم به ذکر است که امروزه تمایل به جست و جو با عبارت‌‌های طولانی‌ تر افزایش یافته است. پس از پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب باید متن مقالات را با استفاده از آن بهینه نمایید. به طور مثال به دنبال تیتر‌های جذابی باشید که کلمات کلیدی در آن به کار رفته باشد.

  • محتوای کاربر پسند بنویسید

واکنشی که کاربران به یک محتوا نشان می‌دهند برای موتور‌های جست و جو بسیار حائز اهمیت است. در واقع رتبه محتوا در صورتی افزایش می‌یابد که کاربران بیشتری آن را بپسندند. موتورهای جست و جو معیار‌های گوناگونی برای پی بردن به میزان علاقه کاربران به یک وب سایت دارند. از جمله این معیارها می‌توان به مدت زمان ماندن کاربر در یک صفحه، تعداد اشتراک گذاری‌ها، نظرات و کامنت‌ها و ... اشاره کرد.

چرا بهتر است محتوای طولانی بنویسیم؟

بر اساس تحقیقات به عمل آمده محتوا‌های طولانی در وب سایت‌های مختلف می‌تواند به طور چشمگیری باعث بهبود رتبه وب سایت در موتورهای جست و جو شود. بنابراین می‌توان گفت طول محتوا می‌تواند جایگاه و رتبه آن را در نتایج جست و جو ارتقا دهد. در واقع اینکه هیچ یک از نتایج صفحه اول گوگل کمتر از ۲۰۰۰ کلمه نمی‌باشد یکی از دلایل قانع کننده برای ارزش طولانی بودن محتوا است. در ادامه به برخی از مهم ترین دلایل تولید محتوای طولانی در سایت‌ها اشاره می‌کنیم:

نوشتن توضیحات کامل درباره موضوع محتوا

متن محتوای شما باید به گونه‌ ای تنظیم شده باشد که مخاطبان در زمان مراجعه به وب سایت شما بتوانند به تمامی‌سوالات خود پاسخ دهند. محتوا‌های کامل می‌توانند با کاربران ارتباط بیشتری برقرار کنند. زمانی که گوگل با محتوا‌های طولانی و با کیفیت رو به رو می‌شود، امتیاز بیشتری را برای آن در نظر خواهد گرفت. کاربران با مشاهده محتوا‌های کامل، لینک آن را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارند و همین باعث افزایش بازدید از سایت خواهد شد.

افزایش دریافت بک لینک و تبدیل شدن به یک مرجع

منظور از این مورد این است که وقتی محتوای داخل وب سایت شما کامل و جامع باشد، شما به یک مرجع و منبع تبدیل خواهید شد. به طور کلی اگر شما در نوشتن تولید محتوا بتوانید تمامی‌بخش‌های یک موضوع را پوشش دهید، سایت‌های دیگر به صفحه شما لینک خواهند داد. بنابراین با نوشتن یک محتوای کامل،  هم در نتایج اول گوگل قرار می‌گیرید و هم برای سایر سایت‌ها به عنوان یک مرجع خواهید شد.

استفاده از کلمات کلیدی متنوع در محتوا

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر محتوای طولانی بر سئو استفاده از کلمات کلیدی متنوع در داخل محتوا می‌باشد. وقتی شما یک محتوای ۳۵۰ کلمه‌ ای را تولید می‌کنید، کلمه کلیدی را در حد استاندارد و نهایتا دو بار استفاده کنید. این در حالی است که با تولید یک محتوا به طول ۲۰۰۰ کلمه به راحتی قادر خواهید بود که چندین بار از کلمه کلیدی اصلی و کلمات مترادف با آن را به کار ببرید. لازم به ذکر است که تمرکز زیاد بر روی این موضوع و تکرار نادرست و نا بجای کلمه کلیدی می‌تواند کیفیت محتوا را کاهش دهد.

پاسخگوی نیاز مخاطبان وب سایت

از دیگر عوامل مربوط به تاثیر محتوای طولانی بر سئو، مربوط به کاربران و مخاطبان وب سایت‌ها می‌باشد. بنابراین محتوای بارگذاری شده در سایت باید پاسخگوی تمامی‌سوالات و مشکلات کاربران در زمینه مورد نظر باشد. برخی کاربران با مطالعه محتوا‌های کوتاه علاوه بر اینکه چیزی یاد نمی‌گیرند، گمراه هم می‌شوند. در نتیجه در چنین حالتی صفحه وب سایت را بسته و به سراغ سایر سایت‌ها می‌روند. از طرف دیگر وقتی طول محتوای شما زیاد باشد و تمامی‌موارد را پوشش داده باشید، کاربران هر بار که قصد یادگیری مطلبی را داشته باشند یا مشکلی برای آن‌ها پیش آمده باشد قبل از هر چیز به سایت شما مراجعه می‌کنند.

ارتقاء رتبه در گوگل

گوگل با به روز رسانی الگوریتم‌های خود به قدری هوشمند شده است که توانایی تشخیص کیفیت محتوا را دارد. بنابراین سعی دارد بهترین و با کیفیت ترین محتوا را به مخاطبان خود ارائه دهد. از جمله مزایای تاثیر محتوای طولانی بر سئو می‌توان به افزایش به کار گیری کلمات کلیدی در بخش‌‌های مختلف مقاله، نشانگر کامل و جامع بودن مقاله، استفاده از سر تیتر‌ها و هدینگ‌های گوناگون، امکان استفاده از عکس، ویدیو و فایل‌های صوتی و ... است. تمامی‌موارد گفته شده دلایل بسیار خوبی برای گوگل هستند تا وب سایت شما را در رتبه‌های اولیه خود قرار دهد.

افزایش رضایت کاربران 

امروزه تمامی‌کسب و کار‌های اینترنتی به دنبال جذب کاربران بیشتری هستند. زیرا افزایش کاربر و افزایش بازدید از وب سایت باعث افزایش فروش برای هر کسب و کاری خواهد شد. در این میان شما می‌ذتوانید با ارائه محتوای کامل و مفید، رضایت کاربران سایت خود را افزایش دهید. بنابراین برای یادگیری و یا رفع برخی مشکلات، وب سایت شما اولین گزینه ای است که به ذهن کاربران خطور خواهد کرد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کامل و جامعی درباره تاثیر محتوای طولانی بر سئو در اختیار شما قرار دهیم. همان طور که گفته شد تولید یک محتوای کامل و جامع می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای وب سایت شما به همراه داشته باشد. این در حالی است که باید در کنار توجه به طول محتوا، به کیفیت آن نیز اهمیت ویژه ای دهید. در این حالت شما می‌توانید بازدید صفحه خود را نسبت به سایت‌های رقیب به طور چشمگیری افزایش دهید‌.