Avideh

Everything starts with a line

15 فروردین, 1403

آیا هاست رایگان مناسب است

هاست رایگان(Free host) در یک تعریف کوتاه و ساده عبارت است از یک سرویس میزبانی وب که به صورت رایگان و بدون هزینه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

در عصر جدید که دوران اینترنت و زمانه تبادل نامحدود اطلاعات است، هر گونه ارتباط و تعامل با دیگران بدون در نظرگیری این شبکه جهانی امری محال به نظر می‌رسد. امروز هر فعالیتی یا کسب و کاری برای معرفی نوع فعالیت و خدمات خود نیازمند بهره‌گیری از خوان گسترده اینترنت است. با توسعه اینترنت و همه‌گیر شدن آن شرکت‌هایی در همین بستر به وجود آمدند که بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای هاست، دامنه رایگان و امکانات لانچ را برای متقاضیان و کاربران فراهم آوردند. از این رو در طراحی سایت اختصاصی توسط کاربران برای موضوعات گوناگون چالش استفاده از خدمات فری هاست یا پرداخت هزینه همواره به صورت جدی مطرح بوده است. در مقاله پیش‌رو به دنبال تعریف هاست رایگان و این‌که آیا هاست رایگان مناسب است؟ یا خیر؟ و مزایا و معایب آن هستیم.

هاست رایگان چیست؟

اویده1.jpg

هاست رایگان(Free host) در یک تعریف کوتاه و ساده عبارت است از یک سرویس میزبانی وب که به صورت رایگان و بدون هزینه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اغلب افراد تازه کار در فضای وب در جریان کسب تجربیات بیشتر در این خصوص و همراه با آشنایی با سازوکارهای اینترنتی؛ به سمت استفاده از هاست رایگان متمایل می‌شوند. اما نکته این‌جا است که آیا واقعا هاست رایگان مناسب است؟ پاسخ این است که هاست یا سرویس میزبانی رایگان علی رغم بی هزینه بودن و داشتن مزایای متعدد دارای معایبی نیز هست که در ادامه به هر دوی آن‌ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توان از یک فرد آشنا به حوزه مسائل اینترنتی و مشاور سئو بهره گرفت.

هاست رایگان چه مزایا و معایبی دارد؟

استفاده از سرویس میزبانی رایگان مزایا و معایب متعددی دارد که هیچ یک قابل چشم پوشی نیست. لذا انتخاب استفاده از یک هاست رایگان برای راه‌اندازی و مدیریت یک وبسایت یا تارنمای اینترنتی بستگی به سبک و سنگین کردن شرایط دارد. در ادامه به معرفی پاره‌ای از این مزایا و معایب موجود می‌پردازیم. با بررسی مزایا و معایب می‌توانیم در نهایت به این نتیجه برسیم که هاست رایگان مناسب است یا خیر؟

اویده2.jpg

مزایای هست رایگان

  • رایگان بودن: اولین مزیت این سرویس رایگان بودن آن است که باعث کاهش هزینه‌های کاربران در ابتدای شروع راه‌اندازی سایت و فعالیت اینترنتی آن‌ها خواهد شد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد این مزیت می‌تواند در جهت کسب تجربه و انجام آزمایشات مختلف در ابتدای شروع کار بسیار به صرفه باشد. این بستر می‌تواند از این حیث افراد را با آزمون و خطاهای مختلف مواجه کرده و بعد از کسب تجربیات متعدد آن‌ها را به سمت خرید یک هاست اصلی برای طراحی سایت از یک نمایندگی معتبر ترغیب نماید.
  • تقویت مهارت‌های برنامه نویسی و طراحی سایت: همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد بستر هاست رایگان زمینه کسب تجربه ارزشمندی است که بخصوص برای کاربران در ابتدای شروع فعالیت‌های اینترنتی بسیار کمک کننده عمل خواهد کرد. افراد برای طراحی سایت اختصاصی یا وبلاگ و سایت‌های شخصی و یا انواع سایت‌های وردپرسی می‌توانند از هاست رایگان به عنوان یک زمین تمرینی مناسب به خوبی بهره‌برداری نمایند. حتی برنامه نویسان کامپیوتری برای تقویت مهارت‌های مختلف برنامه نویسی و کد نویسی خود می‌توانند از این بستر فراهم برای تمرین بیشتر و توسعه مهارت‌های خود به صورت رایگان استفاده نمایند.
  • مدیریت آسان: استفاده از هاستینگ رایگان اغلب آسان و بدون پیچیدگی خاصی است که این مزیت برای افراد بدون مهارت و مبتدی بسیار ارزشمند است.

معایب هاست رایگان

  • پایین بودن سطح امنیت: بزرگترین مشکل سرویس‌های هاستینگ رایگان عدم امنیت کافی برای حفاظت از اطلاعات سایت است. این دسته از سرویس‌ها به کاربران اجازه نصب نرم افزارهای امنیتی را نمی‌دهند و از طرفی در پیش فرض خود نیز تدابیری برای تنظیمات امنیتی ندارند.
  • عدم پشتیبانی: اغلب پشتیبانی چندان مناسبی برای فری هاست‌ها وجود ندارد. این سرویس‌ها یا مطلقا بدون پشتیبانی خاصی ارائه می‌شوند یا این‌که پشتیبانی‌های بسیاری محدودی از طریق ارسال ایمیل ارائه می‌کنند که چندان چاره‌ساز و راهگشای کاربران نخواهد بود.
  • امکانات محدود: در هاستینگ رایگان امکان دسترسی کاربران به تنظیمات حرفه‌ای قطع شده است. این موضوع به خودی خود باعث افت کیفیت حرفه‌ای وبسایت‌های با هاستینگ رایگان خواهد بود. بسیاری از این سرورها با دریافت مبلغی پول امکان دسترسی کاربران به بعضی از امکانات و تنظیمات را فعال کرده و در ازای دریافت پول محدودیت‌ها را لغو می‌نمایند!
  • تبلیغات مزاحم: یکی از معایب استفاده از سرویس‌های هاست رایگان تبلیغاتی است که این شرکت‌ها در صفحه وبسایت شما قرار می‌دهند. این تبلیغات به صورت اجباری هستند و به دلیل جبران هزینه‌ای است که در جهت تامین هاست از شما دریافت نمی‌شود. این دسته از تبلیغات علاوه بر مخدوش کردن نمای ظاهری وبسایت‌های شخصی کاربران باعث جلب توجه مخاطبان سایت به سمت موضوعی غیر از محتوای سایت مورد نظر خواهند شد.
  • عملکرد ضعیف سایت: سرورهای فری هاست به دلیل پهنای باند محدود و فضای کم دیسک خود عملکرد ضعیفی برای سایت‌های کاربران فراهم می‌کنند. این پهنای باند محدود باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت خواهد شد و عملا انتقال دیتا را نیز با کندی مواجه می‌کند. این پارامترها هر یک به تنهایی می‌توانند رتبه سایت را در نظر کاربران و مخاطبان با کاهش مواجه سازند.
  • عدم کسب رتبه در موتور جستجوی گوگل: یکی از شروط ضروری برای کسب جایگاه مناسب در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل امکان سرعت بالای بارگذاری، پهنای باند وسیع، فضای ذخیره سازی مناسب و امکانات حرفه‌ای از این دست است. لذا با هاست فری بودن وبسایت به دلیل فقدان امکانات فوق الذکر احتمال این‌که بتوان در رتبه‌بندی گوگل صاحب جایگاه مناسبی شد بسیار ضعیف است.

کلام پایانی

در نوشتار پیش‌رو به صورت مختصر و مفید به معرفی هاست رایگان و اینکه هاست رایگان مناسب است؟ یا خیر؟ مزایا و معایب کابردی آن پرداختیم. با بررسی مزایا و معایب ذکر شده باید به این نتیجه برسیم که برای راه‌اندازی جدی یک تارنمای اینترنتی با هر هدف و نیتی و برای هر فعالیتی بهتر است از هاست رایگان صرفه نظر کرده و عطای آن‌را به لقایش ببخشیم؛ زیرا شاید در نگاه اول به دلیل رایگان و بی هزینه بودن وسوسه انگیز جلوه نماید، ولی با پیشرفت کار به منظور جبران خسارت‌های ناشی از فری هاست باید هزینه‌های چندین برابری را متحمل شد.

از هاستینگ فری می‌توان برای توسعه مهارت‌های فردی در زمینه طراحی سایت و امور وابسته به آن در جهت کسب تجربه و انجام آزمایش بهره‌مند شد و توقع بیشتری از آن نباید داشت. بهتر است برای داشتن هر چیز ارزشمندی در زندگی بهای آن در همان اول کار پرداخت شود.

سوالات متداول

  1. معنای هاست چیست؟

این مفهوم دربرگیرنده فضایی است که اطلاعات مختلف سایت ائم از تصاویر، فایل‌ها و صفحات وب بر روی آن در اینترنت قرار می‌گیرد.

  1. هاست رایگان مناسب چه سایت‌هایی است؟

بیشتر برای سایت‌هایی که توسط افراد مبتدی در ابتدای کاربری ساخته می‌شوند.

  1. تاثیر هاست بر روی سئوی سایت چیست؟

هر چه سایت قوی‌تر باشد سئوی سایت بهتر انجام می‌شود و تاثیر مثبتی در جایگاه سایت دارد.