Avideh

Everything starts with a line

30 بهمن, 1402

آموزش سئو یوتیوب به صورت کامل و جامع

یوتیوب یکی از پرطرفدارترین رسانه‌های اجتماعی بوده و امروزه بسیاری از کسب‌و‌کارها از این پلتفرم برای تقویت برند و بهبود تعامل خود با مخاطبان بازار هدف بهره می‌برند. اما مانند موتورهای جستجو، پلتفرم‌های اجتماعی همچون یوتیوب اصول و قواعد سئو خاص خود را داشته و برای رشد و بهبود در این بسترها بایستی از این قواعد و اصول پیروی کنید.

یوتیوب یکی از پرطرفدارترین رسانه‌های اجتماعی بوده و امروزه بسیاری از کسب‌و‌کارها از این پلتفرم برای تقویت برند و بهبود تعامل خود با مخاطبان بازار هدف بهره می‌برند. اما مانند موتورهای جستجو، پلتفرم‌های اجتماعی همچون یوتیوب اصول و قواعد سئو خاص خود را داشته و برای رشد و بهبود در این بسترها بایستی از این قواعد و اصول پیروی کنید. به همین ترتیب آموزش سئو یوتیوب برای تمامی افرادی که در این رسانه جمعی فعالیت می‌کند کاملا ضروری است.

بسیاری از افراد بر این باورند که تنها با آپلود کردن محتواهای ویدئویی پی در پی در یوتیوب می‌توانند بازدید و تعداد فالوورهای خود را افزایش دهند، در حالی که شرط اصلی بازدید گرفتن از ویدئو در یوتیوب رعایت کامل اصول سئو است. به عبارتی شما برای دیده شدن در فضای مجازی و اینترنت علاوه بر رعایت اصول سئو در موتورهای جستجو، باید ویدئوهای خود را در یوتیوب بر اساس اصول سئو این پلتفرم آپلود کنید.

سیو.jpg

سئو یوتیوب چیست؟

بدون شک همه شما به هنگام شنیدن کلمه سئو بلافاصله به موتورهای جستجو همچون گوگل فکر می‌کنید. در حالی که هر پلتفرم رسانه‌ای اصول و قواعد سئو خاص خود را دارد. یوتیوب پلتفرمی با میلیون‌ها نفر کاربر فعال، بستری کاملا مناسب برای کسب درآمد است؛ اما این پلتفرم خط مشی‌های خاصی را برای کاربران تعیین کرده است. هدف اصلی از پیاده‌سازی و اجرای اصول سئو یوتیوب، حرکت در چارچوب تعیین شده این پلتفرم و در نهایت افزایش میزان بازدید ویدئوها است. اما قبل از رعایت اصول سئو یوتیوب و بهینه‌سازی ویدئوهای خود باید به برخی از نکات مهم از جمله موارد زیر توجه داشته باشید:

  • انتخاب نام مناسب برای هر ویدئو (نام ویدئو باید حداقل 5 کلمه باشد)
  • انتخاب کلمه کلیدی مرتبط و پرسرچ برای ویدئو
  • نوشتن زیرنویس‌های دقیق و قابل فهم

آشنایی با چگونگی عملکرد سئو یوتیوب

برای اینکه شما هم بتوانید ویدئوهای خود در یوتیوب را به خوبی بهینه‌سازی کنید، ابتدا باید با الگوریتم این رسانه جمعی و فاکتورهای رتبه‌بندی آن آشنا شوید. اگر بخواهیم دقیق‌تر به ارتباط بین یوتیوب و گوگل بپردازیم باید بگوییم که یوتیوب بخش مهمی از گوگل محسوب می‌شود، به همین دلیل روند بهینه‌سازی ویدئو در این بستر تا حد زیادی مشابه الگوریتم رتبه‌بندی گوگل است. الگوریتم یوتیوب از فاکتورهای مختلفی برای بررسی و آنالیز هر ویدئو استفاده می‌کند:

  • عنوان ویدئو
  • توضیحات ویدئو
  • تعداد بازدید، کامنت و لایک
  • مدت زمان تماشای ویدئو توسط کاربران
  • متا دیتا

یوتیوب تمامی این فاکتورها یا همان سیگنال‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و در نهایت میزان کاربر پسند بودن هر ویدئو را مشخص می‌کند.

آموزش سئو یوتیوب: راز افزایش رتبه ویدئو در یوتیوب!

در این بخش از آموزش سئو یوتیوب به شما یکی از رازهای خیلی مهم شناخته شدن در یوتیوب یعنی افزایش رتبه ویدئو را آموزش خواهیم داد. هدف اصلی هر حساب کاربری بیزینسی یا آموزشی در یوتیوب افزایش رتبه ویدئو در این پلتفرم است. اصلی‌ترین ویژگی یک محتوای ویدئویی یا متنی که باعث رتبه گرفتن آن می‌شود، کاربر پسند بودن آن است! در حقیقت شما در تولید هر نوع ویدئویی باید نیازها و پرسش‌های مخاطبان هدف خود را در اولویت قرار داده و در راستای پاسخ‌دهی به پرسش‌ها و نیازهای آن‌ها محتوا تولید کنید.

چه گوگل و چه یوتیوب هر دو به کاربر پسند بودن محتوای شما اهمیت می‌دهد؛ هر چقدر محتوای شما ارزشمندتر باشد به همان اندازه شانس شما در رتبه گرفتن بیشتر خواهد بود!

هر چقدر هم از جملات جذاب و جلوه‌های بصری خاص در محتوای خود استفاده کنید، اگر محتوای شما فاقد ویژگی پاسخ‌دهی به مخاطب باشد به هیچ وجه نمی‌توانید رتبه خود را در یوتیوب افزایش دهید. تولید محتوای کاربر پسند پیش نیاز رتبه گرفتن در الگوریتم یوتیوب است.

اولین قدم در بهینه‌سازی ویدئوهای یوتیوب: انتخاب کلمات کلیدی

مانند محتوای متنی، شما در محتوای ویدئویی اولین کاری که باید انجام دهید، شناسایی و انتخاب کلمات کلیدی است. در واقع کلمات کلیدی نقش راهنما را داشته و با انتخاب کلمات کلیدی مرتبط و تولید محتوا در راستای آن می‌توانید تعداد کثیری از مخاطبان را به سمت خود جذب کنید! در این بخش از آموزش سئو یوتیوب باید این نکته را متذکر شویم که شما باید دقیقا محتوایی مناسب مخاطبان بازار هدف خود را تولید کنید. همچنین کلمات کلیدی که برای محتوای خود انتخاب می‌کنید، باید جزو پر سرچ‌ترین کلمات برای مخاطبان حوزه مرتبط باشند.

برای سرچ کلمات کلیدی از خود پلتفرم یوتیوب شروع کنید. در نوار جستجوی یوتیوب شما می‌توانید عبارت یا کلمه کلیدی مورد نظر خود را سرچ کرده و سپس کلمات پیشنهادی و مرتبط با این عبارت را مشاهده خواهید کرد. برای دریافت اطلاعات دقیق از رقبای خود در حوزه کلمه کلیدی سرچ شده، بهتر است روی هر یک از کلمات کلیدی پیشنهادی کلیک کرده و رقبا را بررسی کنید.

سیو2.jpg

دومین قدم در سئو یوتیوب: تجزیه و تحلیل رقبا

یکی از مهم‌ترین مواردی که در آموزش سئو یوتیوب بسیاری از مدرسین به آن اشاره نمی‌کنند، بحث بررسی دقیق و کامل رقبا است. در واقع شما با بررسی رقبای خود می‌توانید به نقاط قوت و ضعف آن‌ها پی برده و با چیدن یک استراتژی مناسب خود را در بین رتبه‌های برتر قرار دهید. برای تجزیه و تحلیل رقبای خود پیشنهاد می‌کنیم حتما موارد زیر را به دقت بررسی کنید:

  • کلمات کلیدی مندرج در برچسب‌ها و عناوین
  • دامنه کلمات کلیدی
  • میزان توزیع و استفاده از کلمات کلیدی فرعی (LSI)

گام سوم: درج عنوان و توضیحات مناسب در ویدئو

دو بخش بسیار مهمی که در بهینه‌سازی ویدئوهای یوتیوب باید به آن توجه کنید، درج عنوان و توضیحات مرتبط است. عنوانی که برای هر محتوای ویدئویی خود انتخاب می‌کنید باید در داخل آن دقیقا کلمه کلیدی اصلی ویدئو آورده شود. استفاده از عناوین خیلی طولانی و حاوی کلمات پیچیده نه تنها موجب رتبه گرفتن ویدئو نمی‌شود، بلکه باعث کاهش ارزش محتوا می‌شود. در مقابل عناوین خلاصه و حاوی کلمه کلیدی اصلی به همراه کلمات جذاب و ساده تاثیر بالقوه‌ای در بهینه‌سازی هر چه بیشتر محتوا دارد.

از طرفی توضیحات محتوای ویدئویی در یوتیوب باید حاوی توضیحات مناسب و مفهومی باشد. یکی از نکات بسیار مهم در توضیحات ویدئوی یوتیوب، وجود حداقل یک لینک در این بخش است. همیشه در ویدئوهای خود در یوتیوب سعی کنید لینک وب‌سایت یا سایر حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را قرار دهید. با انجام این کار فرایند شبکه‌سازی شما وسیع‌تر شده و انتقال اعتبار نیز صورت می‌گیرد!

گام چهارم: هشتگ‌گذاری از نکات مهم در آموزش سئو یوتیوب

شاید با خود بپرسید که اصلا هشتگ‌ها چه نقشی در بهینه‌سازی ویدئوها در یوتیوب دارند؟ در واقع هشتگ‌ها در پروسه دسته بندی محتواها نقش داشته و دقیقا مانند برچسب‌هایی هستند که در وب‌سایت‌ها در محتوای هر صفحه استفاده می‌شوند. در هشتگ‌گذاری برای هر ویدئو خود در یوتیوب، حتما از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید، با انجام این کار شانس دیده شدن شما در نتایج سرچ کاربران افزایش می‌یابد.

همیشه سعی کنید از هشتگ‌های کم اما به‌جا و کاربری استفاده کنید؛ زیرا هشتگ گذاری زیاد و بیش از حد از نوع غیر مرتبط هیچ کمکی به رتبه گرفتن ویدئو شما نخواهد کرد.

سیو3.png

برخی نکات مهم در آموزش سئو یوتیوب

در این بخش از آموزش سئو یوتیوب، برخی از نکات و ترفندهای کارساز را به شما معرفی می‌کنیم تا با استفاده از این نکات بتوانید در مدت زمان کوتاهی رتبه ویدئوهای خود را افزایش دهید! نکاتی که قرار است در این بخش به شما معرفی کنیم در اصل کلید اصلی موفقیت بسیاری از برندهای فعال در یوتیوب است! بعد از رعایت اصول بیسیک سئو یوتیوب لازم است تا موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • مدت زمان ویدئو
  • تعداد و نوع کامنت‌های ویدئو
  • دسته بندی موضوعی ویدئوها

مدت زمان ویدئو

یکی از موارد مهم در آموزش سئو یوتیوب که تمامی فعالان در این پلتفرم باید به آن توجه کنند، بحث مدت زمان ویدئو است. معمولا در اکثر حوزه‌ها، ویدئوهای یوتیوب رتبه بهتری را به دست می‌آورند. اما مسئله‌ای که حائز اهمیت است جذابیت و کیفیت محتوا است، در کنار این مورد مدت زمان ویدئو هم باید متناسب با نوع حوزه کاری باشد. در واقع برای تعیین مدت زمان محتوای ویدئویی خود بهتر است ابتدا محتواهای شاخص و رتبه برتر رقبای خود را بررسی کرده و طبق الگوی آن‌ها حتی به صورت بهتر و گسترده‌تر پیشروی کنید.

تعداد و نوع کامنت‌های ویدئو

طبیعتا هر چقدر تعداد کامنت‌های مثبت درج شده در زیر محتوا ویدئویی بیشتر باشد، الگوریتم یوتیوب توجه بیشتری به محتوا خواهد داشت. در واقع تعداد و نوع کامنت‌های هر ویدئو نشان دهنده میزان بازخورد و کاربر پسند بودن یک ویدئو است. برای رتبه گرفتن در یوتیوب یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تعامل سازنده با کاربران از طریق کامنت‌ها و پاسخ دادن به تک‌تک کامنت‌ها است!

دسته بندی موضوعی ویدئوها

بر اساس تحقیقات انجام شده روی رفتار کاربران در پلتفرم یوتیوب، بسیاری از افراد دوست دارند که در کانال آموزشی یا بیزینسی مورد استفاده تمامی موضوعات به صورت دسته بندی شده در اختیار آن‌ها قرار گیرد. البته موضوع دسته بندی ویدئوها در یوتیوب علاوه بر کاربران، مورد توجه الگوریتم رتبه ‌دهی یوتیوب هم قرار می‌گیرد. با دسته بندی موضوعات، شانس شما در قرار گرفتن در نتایج ارائه شده به کاربران بیشتر می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب از آویده، مفیدترین آموزش سئو یوتیوب را در اختیار شما قرار دادیم. برای رتبه گرفتن در پلتفرم‌های پرمخاطبی همچون یوتیوب، تنها کاری که باید انجام دهید این است که باری را از روی دوش مخاطبان خود بردارید؛ یعنی همیشه سعی کنید در راستای نیازمندی‌ها و درخواست‌های مخاطبان هدف خود گام بردارید. با داشتن چنین استراتژی و همچنین رعایت برخی نکات گفته شده در تولید محتوای ویدئویی، می‌توانید در مدت زمان بسیار کمی در بین رتبه برترهای حوزه خود در یوتیوب قرار بگیرید.