Avideh

Everything starts with a line

8 اردیبهشت, 1403

تاثیر استفاده از آندرلاین و خط فاصله در URL

اکنون دیگر موتورهای جست‌وجو به قدری قدرتمند هستند که توانایی شناسای کوچکترین مشخصات و کاراکترهای محتوا مانند خط فاصله در URL (-) و آندرلاین در URL (_) را دارند. در این راستا گوگل توصیه نموده تا به جای استفاده از خط آندرلاین، از خط فاصله استفاده شود. با کمک خط فاصله می‌توانید کلمات را از یکدیگر جدا کنید و آدرس گوگل نیز این خط را به‌عنوان خط فاصله بین کلمات شناسایی کرده است.

اکنون دیگر موتورهای جست‌وجو به قدری قدرتمند هستند که توانایی شناسای کوچکترین مشخصات و کاراکترهای محتوا مانند خط فاصله در URL (-) و آندرلاین در URL (_) را دارند. در این راستا گوگل توصیه نموده تا به جای استفاده از خط آندرلاین، از خط فاصله استفاده شود. با کمک خط فاصله می‌توانید کلمات را از یکدیگر جدا کنید و آدرس گوگل نیز این خط را به‌عنوان خط فاصله بین کلمات شناسایی کرده است. اما آندرلاین یا همان خط زیرین آدرس صفحه مشخصه و عملکرد مناسبی ندارد، به همین دلیل گوگل توانایی شناسایی آن را نخواهد داشت. زمانی که از خط زیرین برای کلمات استفاده کنید، به دلیل تشخیص ندادن گوگل، کلمات به صورت چسبیده خوانده می‌شوند. در ادامه این مطلب با تاثیر استفاده از آندرلاین و خط فاصله در URL بیشتر آشنا خواهیم شد.

خط فاصله.png

URL چیست و عملکرد اصلی آن به چه صورت است؟

آیا با URL آشنایی دارید؟ URL آدرس سایت است که تاثیر آن بر موتورهای جست‌وجو بر کسی پوشیده نیست. کار اصلی ساختار سایت (URL) نشان دادن یک آدرس یا قسمت خاص در اینترنت است. سیستم دامنه که DNS در این میان کاربرد فراوانی دارد و سبب ذخیره‌سازی URL سایت درون پایگاه داده می‌شود. اگر آدرس وب‌سایت‌های مختلف را در نوار ساختار سایت (URL) جست‌وجو کنید، در خواست شما به DNS ارسال خواهد شد. با ارسال درخواست به DNS به راحتی توسط IP می‌توان URL را پیدا کرد و به کاربران نشان داد.

آندرلاین و خط فاصله در URL چه تاثیری دارند؟

اگر خودتات بر روی سئو سایتان کار می‌کنید یا از مشاور سئو در این کار کمک می‌گیرید، حتما می‌دانید که بهینه سازی سایت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بنابراین کوچکترین جزئیات در این زمینه باید مورد بررسی قرار گیرند. در این میان توجه به ساختار آدرس وبسایت نیز بسیار مهم است، این ساختار معمولا با عنوان URL شناخته می‌شود. در صورتی که ساختار URL به درستی انجام شود در بهینه موتورهای جست‌وجو می‌تواند بسیار موثر باشد. تاثیر آندرلاین و خط فاصله در URL را با توجه به عوامل و ابعاد مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد که در این قسمت به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهد شد:

**. تاثیر آندرلاین و خط فاصله بر سئو سایت**

مفهوم خط فاصله و آندرلاین برای موتورهای جست‌وجو کاملا متفاوت است. الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو از آندرلاین و خط فاصله در متفاوتی خواهند داشت. با توجه به اینکه الگوریتم‌های گوگل همیشه در تکامل بوده‌اند، اما باز هم در طول زمان برخی از اصول‌های مهم ثابت مانده‌اند که به شرح زیر هستند:

  • زمانی از خط فاصله استفاده می‌شود که قصد جداسازی کلمات را داشته باشیم، این موارد سبب شده تا موتورهای جست‌وجو درک بهتری از ساختار سایت داشته باشند و تم تک کلمات آن را در URL جست‌وجو نمایند. URL به داشتن سایت بهتر کمک می‌کند، همچنین سبب درک بهتر از محتوای سایت و کلمات کلیدی آن می‌شود. در صورت استفاده از آندرلاین‌ها در محتوای سایت تشخیص کلمات سخت‌تر خواهد شد، بنابراین بهتر است از خط تیره استفاده کنید.
  • با کمک URL بهتر می‌توانید بک لینک خود را به سایت‌ها و افراد مختلف ارسال کنید. البته با وجود ساختار سایت اکثر وبسایت‌ها زمانی که به سایت شما لینک می‌دهند از URL استفاده خواهند کرد. خط فاصله در URL سبب لینک دادن آسان سایر سایت‌ها به سایت شما می‌شود. اما استفاده از آندرلاین در محتوای خود گاهی ممکن است سبب ایجاد سردرگمی‌های زیادی شود.
  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با هم به بهبود عملکرد سایت کمک فراوانی می‌کند. علاوه بر اینها سبب بهتر شدن سئو سایت نیز می‌شود. با استفاده از خط فاصله نقش کلمات را پررنگ‌تر کنید و سبب بهتر شدن ترکیب کلمات با ساختار سایت URL شوید.

**. خوانایی و تجربه کاربری**

کاربران زیادی به خط فاصله بیشتر از خط آندرلاین اهمیت می‌دهند؛ بنابراین احترام گذاشتن به نظر کاربران مهم است و برای عملکرد بهتر سایت نیز استفاده از خط تیره ضروری است. با وجود خط فاصله کاربران به جداسازی کلمات از یکدیگر پی می‌برند و بهتر مفهوم کلمات را درک خواهند کرد. البته ممکن است گاهی اوقات برخی از کاربران خط فاصله را با آندرلاین اشتباه گیرند و سردرگم شوند. همچنین URL با وجود خط فاصله کاربر پسندتر هستند و تفاوت سایت و آدرس آن نیز اهمیت ویژه‌ای دارند.

**. بهینه سازی ساختار URL**

تاثیر استفاده از آندرلاین و خط فاصله در URL پیامدهای زیادی دارد، بنابراین توصیه می‌شود در بهینه سازی ساختار سایت دقت نموده و موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

  • برای فاصله بین کلمات، خط فاصله را انتخاب کنید؛ چرا که کاربران راحت‌تر می‌توانند متن را بخوانند و در نتیجه سبب افزایش رتبه در موتورهای جست‌وجو خواهند شد.
  • سعی کنید ساختار سایت شما ساده و قابل فهم باشد. محتواهای دقیق و با کیفیت انتخاب کنید، علائم نگارشی را بدرستی رعایت کرده و از استفاده بیشتر از حد آن خودداری نمایید. علاوه بر اینها از کلمات غیرضروری نیز در سایت استفاده نکنید.
  • اگر قصد تغییر ساختار سایت خود را دارید، ریدایرکت‌های مناسب را انتخاب نمایید تا سایت شما دچار مشکل نشود و رتبه مناسبی بدست آورد.

خط فاصله1.png

خط تیره در آدرس سایت همیشه خوب نیست

توصیه می‌شود به هیچ عنوان از خط تیره در صفحات اول سایت استفاده نکنید. البته لازم است برای جداسازی برخی از آدرس‌ها که مربوط به صفحات دیگر می‌باشد از خط تیره استفاده کنید. زمانی که کاربران نام وبسایت شما را وارد کنند، از هر گونه حرف اضافه پرهیز کرده و تنها نام وبسایت را وارد خواهند کرد. در واقع کمتر کسی پیدا می‌شود تا بداند در آدرس سایت شما خط تیره استفاده شده و برای بالا آمدن باید خط تیره را وارد کرد. به همین دلیل نیازی به استفاده از خط تیره در آدرس اصلی سایت نیست. استفاده از خط تیره می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، برای مثال برخی از افراد برای افزایش بیشتر خوانایی سایت از آن استفاده می‌کنند.

نتیجه‌گیری

با توجه به نحوه عملکرد گوگل و اسناد آن، استفاده از خط فاصله در URL بجای آندرلاین در URL بهتر است. برای اینکه بهتر متوجه شوید، به این مثال توجه کنید. آدرس سایتی را در نظر بگیرید که به چند بخش تقسیم شده، برای اینکه بتوان این سایت را بهتر خواند از خط فاصله استفاده می‌کنیم. استفاده از خط تیره به خوانایی بهتر افراد کمک می‌کند، در واقع موتورهای جست‌وجو گوگل بسیار قوی هستند و هر نوع آدرس سایتی را به سرعت پیدا خواهند کرد. به همین دلیل از خط فاصله بیشتر برای در ک کاربران استفاده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با مشاور سئو مشورت کنید.