Avideh

Everything starts with a line

19 آذر, 1402

هوش مصنوعی چه تأثیری بر رتبه‌بندی سایت شما دارد؟

در این مطلب قرار است روی تأثیری که هوش مصنوعی می‌تواند بر رتبه‌بندی سایتمان بگذارد تمرکز کنیم و چیزهایی را بگوییم که شاید کمترین توجهی به آن‌ها نداشته باشید.

هوش مصنوعی (AI) به صورت نامحسوس وارد زندگی کاری و شخصی ما شده و تغییراتی را در آن‌ها می‌دهد تا ما هر چه بیشتر از قبل به آن وابسته شویم. دور از ذهن نیست که در آینده‌ای نزدیک تمام زندگی‌ما با هوش مصنوعی گره بخورد و برای بهتر شدن کسب‌وکار و زندگی‌مان باید روش کار با آن را یاد بگیریم.

در این مطلب قرار است روی تأثیری که هوش مصنوعی می‌تواند بر رتبه‌بندی سایتمان بگذارد تمرکز کنیم و چیزهایی را بگوییم که شاید کمترین توجهی به آن‌ها نداشته باشید.

استفاده از هوش مصنوعی در تحقیق و مدیریت کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی بخش مهمی از بهینه‌سازی یک وبسایت را شکل می‌دهد. قبل از تولید محتوا و بهبود سئوی سایت خود باید تمرکز را روی تحقیق در مورد کلمات کلیدی بگذارید. گفتن آن راحت است اما در عمل انطور که به نظر می‌رسد، نیست چون با حجم زیادی از کلمات کلیدی مواجه می‌شوید که ممکن است تولیدکننده محتوا را به چالش بکشد.

خبر خوب این است که هوش مصنوعی به کمک تولیدکنندگان محتوا آمده و می‌تواند کار پیدا کردن کلمات کلیدی منطبق با موضوع، اصطلاحات مرتبط و عبارات پرطرفدار در جستجو را انجام دهد. به عنوان مثال، اگر یک کسب‌وکار ارائه خدمات و تأسیسات برق در شهر اصفهان داشته باشید، اولین کلمات کلیدی که به ذهنتان می‌رسد را جمع کرده و عبارت "خدمات و تأسیسات برق اصفهان" را ترتیب می‌دهید. اما این کلمات کلیدی کافی نیستند و نیاز به یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی دارید تا با استفاده از هوش مصنوعی شما را در انتخاب بهترین کلمات کلیدی راهنمایی کند. به مثال زیر توجه کنید:

  • کلمات کلیدی منطبق با موضوع. عبارات جستجویی مانند «خدمات برق مقرون به صرفه در اصفهان» یا «تعمیرات برق اصفهان» که ترکیبی از کلمات کلیدی اصلی شما هستند می‌تواند محتوای شما را پر بازدید کنند. در واقع, این عبارات حاوی کلماتی کلیدی هستند که ترکیب‌های متنوعی دارند و همین تکنیک باعث بهتر شدن سئو وبسایت شما میشود.
  • اصطلاحات مرتبط با موضوع. عبارتی مانند «برق 24 ساعته بدون قطعی» را در نظر بگیرید. حتی اگر هیچ یک از اصطلاحات اصلی را نداشته باشد، اما کلمات کلیدی به کار رفته در آن با موضوع اصلی مرتبط هستند.
  • پیشنهادهایی که موتورهای جستجو به شما می‌دهند. وقتی جستجوگر، کلمه کلیدی اصلی شما را در کادر جستجو تایپ می‌کند گوگل عبارات و کلماتی مرتبط به آن را پیشنهاد می‌دهد تا جستجوگر را برای رسیدن به خواسته‌اش راهنمایی کند. کلمات کلیدی مانند «بهترین پیمانکار برق در اصفهان»، «استخدام برق کار ساختمان در اصفهان» و «کارشناسان برق اصفهان» پیشنهادهای خوبی هستند.

در مجموع، بدانید که هوش مصنوعی تحقیق روی کلمات کلیدی را تسریع می‌کند تا بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا بتوانند روی سایر فرآیندهای حیاتی SEO تمرکز کنند.

تولید محتوا با هوش مصنوعی

پیش‌بینی می‌شود درآمد بازار هوش مصنوعی از 119.8 میلیارد دلار در سال 2022 به رقم قابل‌توجه 165 میلیارد دلار در سال 2023 برسد. همچنین، انتظار می رود تا سال 2030 رکورد 1591 میلیارد دلار را بزند. این اعداد و ارقام چیزی است که نمی‌شود از آن‌ها به راحتی گذشت و نوید روزهای پر سود و درعین‌حال چالش‌برانگیز برای کار با هوش مصنوعی را می‌دهد.

حالا که صحبت از اهمیت هوش مصنوعی شد، پس به یکی از کاربردهای آن در بهبود رتبه‌بندی وبسایت توجه کنیم و آن چیزی نیست جز تولید محتوا با هوش مصنوعی که روزبه‌روز هم در حال پیشرفت است.

اگرچه گوگل دوست دارد که انسان‌ها تولید محتوا را انجام دهند اما نمی‌تواند از نقش هوش مصنوعی در روند تولید محتوا جلوگیری کند. چون هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت بخشیدن در روند نوشتن و بهبود کیفیت محتوا کمک کند. به عنوان مثال، ابزارهای تولید محتوا که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند می‌توانند به شما در جمع‌آوری اطلاعات و انتقال بهتر مفهوم محتوا به مخاطب کمک کنند. همچنین، بعد از تمام شدن تولید محتوا می‌توانید مطلب خود را با استفاده از چک‌کننده‌های گرامر که از فناوری هوش مصنوعی نیز استفاده می‌کنند، ویراستاری کنید.

در مجموع، هوش مصنوعی می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

  • تولید محتوای شخصی سازی شده یا انحصاری. هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات ارزشمند کاربر را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کند و از آن در جهت بهتر شدن پروفایل‌های مشتری بهره ببرد. به همین خاطر است که شما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانید محتوای خاص و شخصی سازی شده‌ای تولید کنید که برای مخاطبانتان جذابیت بیشتری دارد.
  • آماده سازی موضوعات و کلمات کلیدی جدید. از آنجایی که هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های جمع‌آوری شده از اینترنت را پردازش کند و روی نگرش کاربران فضای مجازی تأثیر بگذارد، پس شما می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد بازار هدف خود، از علایق آن‌ها گرفته تا ترجیحات خریدشان به دست آورید.
  • ارائه محتوا بر مبنای زبان رایج نسل‌ها (NLG). هوش مصنوعی زبان رایج و نحوه‌ی گفتگو میان نسل‌های کاربران را درک می‌کند و از آن‌ها برای شناخت بهتر مشتریان و تولید محتوا بر اساس این اطلاعات بهره می‌برد. ابزارهای هوش مصنوعی اکنون به لطف NLG می‌توانند توضیحات محصول، اخبار، گزارش‌های داده محور و پست‌های رسانه‌های اجتماعی را تولید کنند.
  • خودکارسازی قسمتی از تولید محتوای مورد نیازتان. هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان دستیار نویسنده عمل کند و قسمت‌های کوچکی از محتوا مانند گزارش‌های مختصر، اعلان‌ها، پست‌ها و وضعیت‌های رسانه‌های اجتماعی و غیره را ارائه دهد، بنابراین نویسنده زمان آزاد بیشتری برای کار روی قسمت‌های پیچیده‌تر محتوا دارد.

جان مولر (John Mueller) که به عنوان کارشناس گوگل شناخته میشود، می‌گوید که گوگل مخالف استفاده از ابزارهای نوشتاری مبتنی بر هوش مصنوعی است. اما نباید کلاً قید استفاده از هوش مصنوعی را بزنید، بلکه می‌توانید از محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی به عنوان ایده‌ی اولیه یا به عنوان نقطه شروع برای نوشتن محتوای اصلی استفاده کنید. همچنین، آنچه که ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی ارائه می‌کنند را یک‌راست منتشر نکنید، بلکه با ویراستاری و ارائه نظرهای کارشناسی شده از جانب یک انسان می‌تواند آن محتوا را گیرا و مخاطب پسند کند. به عنوان مثال، تولیدکننده محتوا می‌تواند یک مطلب انگلیسی را از اینترنت پیدا کند و با گوگل ترنسلیت و سایر ابزارهای ترجمه‌ی متون، آن را به زبان دیگری بازگردانی کند. اما انتشار آن محتوای اولیه کار درستی نیست، بلکه با ویراستاری و روان‌سازی محتوا است که آن مطلب برای خواننده قابل‌درک میشود.

بهبود رتبه سایت با هوش مصنوعی

کسب‌وکارها از سئو بسیار سود می‌برند، اما پیاده‌سازی آن برای به دست آوردن رتبه بالا می‌تواند پیچیده باشد. اینجاست که هوش مصنوعی وارد عمل می‌شود و با ابزارهای بهینه‌سازی خود، بعضی از جنبه‌های مختلف سئو را به صورت خودکار انجام می‌دهد تا رتبه سایت بهتر شود.

با این وجود، بازاریابان می‌توانند بر جنبه‌های حیاتی‌تر سایت و تجارت آنلاین خود تمرکز کنند تا هوش مصنوعی به تحلیل کارآمدتر داده‌ها و تنظیم مؤثرتر استراتژی‌های رتبه‌بندی کمک ‌کند.

در مجموع، هوش مصنوعی می‌تواند قابلیت‌های زیر را برای بهبود رتبه سایت ارائه دهد:

  • پیش‌بینی رتبه‌بندی سئو. هوش مصنوعی به تجزیه و تحلیل عوامل رتبه‌بندی و پیش‌بینی اینکه چه چیزهایی بر رتبه‌بندی شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) تأثیر می‌گذارد، کمک کند؛ عواملی مانند بک لینک‌ها، سئوی درون صفحه، سیگنال‌های اجتماعی، تجربه کاربر (UX) و غیره. در واقع، پیش‌بینی‌ این عوامل به ایجاد استراتژی‌های سئوی بهتر کمک می‌کند و منجر به رتبه‌بندی بهتر یا بالاتر می‌شود.
  • تجزیه و تحلیل الگوریتم‌های موتورهای جستجو. هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا با تغییرات مستمر در الگوریتم‌های گوگل خودتان را به‌روزرسانی کنید. در واقع، می‌تواند به طور منظم سایت را برای یافتن مشکلات احتمالی ارزیابی کند تا شما بتوانید در اسرع وقت وبسایت خود را به‌روز کنید و از جریمه شدن خلاص شوید. بهبود و ویراستاری وبسایت یک کار زمان بر و بسیار پرهزینه است اما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانید کار را برای خودتان راحت کنید.
  • رقبای خود را زیر نظر داشته باشید. ابزارهای مختلفی به کمک شما می‌آیند تا بر تلاش‌های سئوی رقبا نظارت کنید، اما استفاده از آن‌ها کار و زمان زیادی را از شما می‌گیرد. خبر خوب این است که در آینده ابزارهای سئو با فناوری هوش مصنوعی این وظیفه را انجام خواهند داد. هوش مصنوعی می‌تواند رفتار سئوی رقبا را زیر نظر بگیرد و تأثیر این تغییرات روی سایت شما را تحلیل کند.
  • بهبود رتبه‌بندی SERP**.** اینکه بتوانید در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه بالایی به دست آورید می‌تواند چالش‌برانگیز و وقت‌گیر باشد. شما باید استراتژی‌های سئوی خود را مدیریت کنید و از الگوریتم‌های گوگل عقب نمانید. هوش مصنوعی به متخصصان سئو و بازاریابان کنترل بهتری بر رتبه‌بندی خود از طریق تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی خودکار وب‌سایت می‌دهد.
  • رتبه‌بندی ارگانیک پایدار و ثابتی را ارائه دهید. رتبه‌بندی سئوی وبسایت شما می‌تواند به سرعت تغییر کند و یک چالش برای ادامه‌ی روند پیشرفت شما باشد. اما با هوش مصنوعی، می‌توانید از نوسانات جلوگیری کنید و رتبه ثابتی را در جستجوهای ارگانیک داشته باشید. هوش مصنوعی هر مشکلی را شناسایی می‌کند و به بازاریابان هشدار می‌دهد تا برای جلوگیری از افت رتبه، راه‌حل‌های لازم را انجام دهند.

جمع‌بندی

هوش مصنوعی آینده سئو را به سمت بهتر شدن تغییر می‌دهد، زیرا قادر به یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی و عامیانه‌ی انسان‌هاست و تنها مبتنی بر تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها نیست. با هوش مصنوعی، فرآیندهای SEO مانند تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا، زیر نظر گرفتن رقبا، پیش‌بینی‌های رتبه‌بندی و بهبود رتبه‌بندی SERP قابل کنترل‌تر و خودکارتر می‌شوند.