Avideh

Everything starts with a line

22 آذر, 1402

اسکچینگ در طراحی چیست؟ + آشنایی با کاربرد و نقش اسکچ در طراحی

در ادامه در مورد نقش و کاربرد اسکچینگ در طراحی توضیحات کامل‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نقاشی به سبک اسکچ دقیقا به نوعی طرح اولیه گفته می‌شود. در طراحی صنعتی نیز این هنر با نام اسکچینگ (Sketching) شناخته می‌شود. اسکچینگ در طراحی صنعتی به یک هنر غیر رسمی از نوع سریع اشاره دارد؛ با استفاده از این هنر می‌توان طرح اولیه را در کمترین زمان آماده کرد.

در فرایند طراحی صنعتی بهره‌برداری از اسکچینگ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بدون وجود آن عملیات ارائه طرح اولیه یا کانسپت محصول دچار مشکل خواهد شد. در ادامه در مورد نقش و کاربرد اسکچینگ در طراحی توضیحات کامل‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

تاریخچه اسکچ

در دوران باستان، بسیاری از هنرمندان از نوعی قلم فلزی به منشور خلق طراح‌هایی خاص روی پاپیروس استفاده می‌کردند. برای نمونه در دهه 1400 الی 1530 میلادی یعنی در دوران رنسانس از قلم‌هایی با متریال فلزی استفاده می‌شد.

در آن زمان هنرمندانی که با استفاده از این قلم‌ها نقاشی‌هایی را خلق می‌کردند این اثرها را اسکیس نامیدند. هنرمندان آن دوران با الهام گرفتن از این هنر ظریف توانستند مناظر، حیوانات، پوشش‌های گیاهی و... را ترسیم کنند. به گونه‌ای در همان دوران افراد از این هنر ظریف لذت برده و از آن به عنوان ابزاری مفید برای حفظ خاطرات استفاده می‌کردند.

آشنایی با مفهوم و ماهیت هنر اسکچ (Sketch)

سبک سنتی نقاشی اسکچ در طراحی‌های صنعتی طرح اولیه نام داشته و طراحان نیز از این هنر قبل از ارائه نمونه رسمی طرح استفاده می‌کنند. طرح‌های اولیه‌ای که توسط این هنر ظریف آماده می‌شوند ممکن است جزئیات کمتر یا بیشتری داشته باشند.

اما سوالی که ممکن است ذهن شما را با شنیدن اسکچینگ در طراحی درگیر کند این است که آیا اسکچ به معنای طراحی است؟ بله، هنر اسکچ در واقع نوعی طراحی اولیه است که فرایند آماده سازی طرح توسط آن با سرعت زیاد و بدون رعایت تمام جزئیات در صنعت صورت می‌گیرد. اگر به صنعت و حوزه نقاشی دقت کنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از نقش‌ها و طرح‌های کانسپت با استفاده از اسکچ یا همان اسکچینگ انجام می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های اسکچ

هنر ظریف اسکچ خود دارای برخی ویژگی‌های خاص است. حتی برخی از این ویژگی‌ها در صنعت طراحی نیز بیشتر به کار می‌آیند.

  • اسکچ یک طراحی دقیق نبوده و تنها توانایی به تصویر کشیدن طرح اولیه را دارد.
  • اسکچ بیشتر به عنوان یک طراحی دست آزاد است.
  • با استفاده از این هنر از هر ابزار یا تکنیکی در ترسیم طرح استفاده می‌شود.
  • این هنر برای ایجاد برنامه‌ریزی دقیق پیش از ارائه طرح اصلی بسیار مناسب است.

آشنایی با کاربرد اسکچینگ در طراحی صنعتی

اسکچینگ در طراحی با لقب پیش طرح هم شناخته می‌شود. در واقع اسکچینگ در طراحی صنعتی جزو مراحل بسیار مهم است. اسکچینگ در صنعت اولین یا دومین مرحله است که باید توسط طراحان صورت گیرد. استفاده از اسکچینگ منجر به متعادل‌سازی خلاقیت و عملکرد در عرصه طراحی صنعتی می‌شود.

بدون وجود اسکچینگ طراحی صنعتی با چالش‌های گسترده‌ای مواجه می‌شود، چراکه اسکچینگ پایه و اساس طراحی صنعتی بوده و بعد از آن نمونه سازی اولیه و آزمایش طرح شروع و اجرا می‌شود.

اسکچنیگ بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای آغاز طراحی صنعتی است. همچنین استفاده از این روش به فرایند آزمون و خطا در این عرصه کمک زیادی کرده و مانع از بروز خطاهای بزرگ در آماده‌سازی طرح نهایی می‌شود.

توسعه بهتر و سریع‌تر کانسپت

اسکچینگ بهترین راهکار برای کشف و به تصویر کشیدن مفهوم یا همان کانسپت یک محصول است. با استفاده از اسکیچ کردن می‌توان در مدت زمان کمی به راه ‌‌حل‌های مختلفی دست یافت. با استفاده از این راه حل‌های می‌توان چالش‌های موجود در طراحی محصول را به سادگی برطرف کرد. با انجام این کار شما به عنوان طراح می‌توانید در زمان خود صرفه جویی کرده و پیش از انتقال طرح به کامپیوتر چالش‌های موجود را برطرف کنید.

برقراری ارتباط وسیع با مشتری

استفاده از اسکچ‌ها پیش از ارائه طرح اصلی به مشتریان علاوه بر کاهش هزینه‌ها جلوگیری از اتلاف زمان می‌شود. برای اینکه شما ساعت‌ها و حتی روزهای خود را صرف کانسپت کنید باید از تایید و موافقت مشتری با طرح خودتان اطمینان خاطر را کسب کنید. به همین دلیل در چنین شرایطی بهترین کار استفاده از اسکچینگ است.

مفهوم اسکچینگ در طراحی صنعتی و انواع آن

اسکچینگ در طراحی صنعتی دقیقا مانند پلی بین مشکل و راه‌حل است. یعنی با استفاده از این طراحی می‌توان برای مشکلات ایجاد شده در طرح راه‌حل‌هایی را پیدا کرد. همگام با پیشرفت و توسعه فرایند طراحی،  تنوع و سطح روش‌های اسکچینگ افزایش می‌یابد.

اسکچینگ در طراحی صنعتی به بخصوص در بخش‌هایی که از المان‌هایی چون سطوح جزئیات، وفاداری و پیشرفت برای دسته بندی طرح‌ها استفاده می‌شود کاربرد گسترده‌ای دارد. در طراحی صنعتی بسته به نوع طراح‌ها می‌توان از انواع اسکچینگ استفاده کرد:

  • اسکچ ایده پردازی
  • طرح توصیفی عملکرد
  • طرح متقاعد کننده
  • طرح تجویزی

اسکچ‌های ایده‌پردازی همان پیش نویس‌های خشنی هستند که در کمک به طرح‌های مبهم و پیچیده می‌توانند استفاده شوند. در مقابل طرح‌های توضیحی عملکرد بازگو کننده ساختار یک طرح یا قابلیت‌های استفاده از آن هستند.

از طرح‌های اسکچ متقاعد کننده هم با هدف تاکید بر رنگ، اندازه، شکل و جزئیات خاص طرح مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرح‌های متقاعد کننده به منظور جذب سرمایه گذار و مشتری برای خرید محصول استفاده می‌شود. طرح‌های تجویزی نیز دسته بندی مختلفی داشته و هر کدام برای گروه خاصی از مخاطبان معرفی می‌شوند. نکته قابل توجه در مورد طرح‌های تجویزی این است که ایده اصلی تمام این طرح‌ها با یکدیگر مشترک هستند.

جمع‌بندی

در این مطلب تمامی اطلاعات لازم در مورد اسکچینگ در طراحی صنعتی را در اختیار شما قرار دادیم. استفاده از اسکچینگ در پروسه طراحی صنعتی مزیت‌های بسیاری به دنبال دارد. با بهره‌گیری درست از این فرایند می‌توان از هزینه‌های مازاد طرحی چندین بار کانسپت جلوگیری کرده و بدون اتلاف وقت و با کمترین چالش در طراحی نظرات مشتریان در مورد طرح را دریافت کرد.