Avideh

Everything starts with a line

12 آذر, 1402

صفر تا صد طراحی سایت چند زبانه + معرفی نکات و اصول مهم طراحی سایت‌های چند زبانه

طراحی سایت چند زبانه اصول و قواعد خاص خود را داشته و نیازمند دانش بنیادی و تخصص لازمه است.

این روزها فعالیت در بستر پلتفرم‌های مجازی به خصوص پلتفرم‌های بزرگی مثل گوگل به یکی از پیش‌نیازهای اصلی هر کسب‌و‌کاری تبدیل شده است. به گونه‌ای که امروزه تقریبا بیش از 80 درصد کسب‌و‌کارها تنها در پلتفرم جهانی گوگکل در حال فعالیت و کسب درآمدهای میلیونی هستند. در بحث تجارت و حتی آموزش برخی مباحث علمی مهم‌تر طراحی سایت چند زبانه از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد، چراکه با داشتن یک سایت چند زبانه با قابلیت‌ها و امکانات به‌روز در کنار ارائه خدماتی باکیفیت به راحتی می‌توان گستره خدمات را افزایش داده و به درآمدهای دلاری نیز رسید. طراحی سایت چند زبانه اصول و قواعد خاص خود را داشته و نیازمند دانش بنیادی و تخصص لازمه است.

مهم‌ترین مزایای طراحی سایت چند زبانه

طراحی سایت چند زبانه در واقع بهترین و موثرترین راهکار برای کسب‌و‌کارهای بین‌المللی است. با داشتن یک سایت چند زبانه حرفه‌ای و به‌روز می‌توان به راحتی علاوه بر برقراری ارتباط با مخاطبین بازار هدف در داخل کشور با مخاطبین موجود در سرتاسر نقاط جهان نیز ارتباط موثر و گسترده‌ای برقرار کرده و در نهایت محصولات و خدمات خود را به آن‌ها معرفی کرد.

یکی از اصل‌های بسیار مهم در فرایند بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) دایره ارتباطی یک کسب‌و‌کار با مخاطبین بازار هدف است. به بیانی ساده‌تر هر چقدر این دایره ارتباطی گسترده‌تر و در عین حال موثرتر باشد به همان اندازه کسب‌و‌کار شانس بیشتری در کسب فروش و سودهای بیشتر را خواهد داشت.

دستیابی به بازارهای جهانی با سایت چندزبانه

یکی از بزرگ‌ترین مزایای طراحی سایت چند زبانه اصولی و حرفه‌ای دسترسی آسان و بی‌دردسر به تمامی بازارهای جهانی است. اگر کسب‌و‌کار شما شرایط ارتباط با مخاطبین در سایر نقاط جهان را دارد بایستی یک سایت چند زبانه را طراحی کنید تا بتوانید با کمک این ابزار از طریق پلتفرم گوگل خود را به مخاطبین بازار هدف خود در سایر کشورها معرفی کنید. با دسترسی به بازارهای بزرگ خارجی می‌توان درآمدهای دلاری را تجربه کرد.

افزایش نرخ تبدیل و ترافیک ارگانیک

در حقیقت طراحی سایت چند زبانه برای مخاطبین بومی نشانگر اعتبار بالای کسب‌و‌کار و مورد تایید بودن آن است. علاوه بر این با داشتن سایت چند زبانه می‌توان نرخ بازدید و ترافیک سایت را به میزان چند ده برابری افزایش داد. برای نمونه زمانی که مخاطبین بازار هدف شما با زبان‌های مادری مختلف به سایت شما مراجعه می‌کنند، در صورتی که بفهمند سایت شما به زبان مادری آن‌ها نیست بلافاصله از سایت خارج می‌شوند، این امر به تنهایی در کاهش میزان ترافیک سایت شما تاثیر زیادی دارد.

اصول طراحی سایت چند زبانه

با توجه به اینکه بسیاری از زبان‌های همچون انگلیسی، عربی و اسپانیایی در سراسر دنیا رواج یافته‌اند، داشتن یک سایت چند زبانه به همراه اسامی این زبان‌ها می‌تواند کمک زیادی به رشد و توسعه کسب‌و‌کارهای اینترنتی کند. در فرایند طراحی سایت چندزبانه و رعایت اصول آن همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که قرار دادن زبان‌های رایج و پرطرفدار را در اولویت لیست منوی سایت خود قرار دهید.

تعیین اهداف طراحی سایت

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی سایت چند زبانه، پیش از انجام هر کاری تعیین اهداف کسب‌و‌کار از طراحی این نوع سایت است. برای تدوین یک استراتژی حرفه‌ای برای طراحی سایت چندزبانه لازم است تا ابتدا اهداف اصلی و حتی فرعی کسب‌و‌کار از انجام این کار مشخص گردد. برای نمونه باید از همان ابتدا زبان‌هایی که قصد دارید در منوی سایت خود داشته باشید را تعیین کنید. البته در پروسه انتخاب زبان برای سایت عواملی چون محدوده جغرافیایی مخاطبین و کاربران، میزان بودجه کسب‌و‌کار و مواردی از این قبیل تاثیر دارند.

انتخاب دامنه مناسب برای سایت

یکی دیگر از مهم‌ترین اصول طراحی سایت چند زبانه پس از انتخاب زبان‌های مقصد، انتخاب روش مناسب طراحی سایت است. در حالت کلی فرایند طراحی سایت چند زبانه به دو روش انجام می‌شود:

  1. استفاده از رویکرد دامنه اصلی و زیر مجموعه‌ها (Subdomain)
  2. استفاده از دامنه‌های جداگانه

هر یک از روش‌های فوق مزایا و ویژگی‌ها خاص خود را دارند، اما در حالت کلی روش اول برای طراحی سایت‌های چند زبانه بهتر و کامل‌تر است. علت برتری روش اول به روش دوم در واقع امکان طراحی یک سایت مجزا در یک Subdomain مجزا با زبان‌های مختلف است. البته افزون بر این موارد در این روش می‌توان از یک قالب و ساختار منحصربه‌فرد و جداگانه برای زبان‌های مقصد استفاده کرد.

انتخاب نوع سیستم مدیریت محتوا مناسب با ساختار سایت (CMS)

سیستم مدیریت محتوا یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین بخش‌های مربوط به سایت‌ها یک زبانه و چند زبانه است. انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نوع سیستم مدیریت محتوا در طراحی سایت چند زبانه تاثیر بسیاری در بهبود تجربه کاربری سایت دارد.

در حالت کلی دو نوع سیستم مدیریت محتوا به عنوان پرکاربردترین و بهترین CMS ها شناخته می‌شوند:

  • سیستم مدیریت محتوا وردپرس
  • سیستم مدیریت محتوا جوملا

مهم‌ترین تفاوت بین این دو سیستم مدیریت محتوا این است که CMS جوملا دارای گزینه‌های مخصوص مربوط به طراحی سایت چند زبانه است، در حالی که سیستم مدیریت محتوا وردپرس برای استفاده در طراحی سایت چندزبانه نیاز به نصب پلاگین دارد.

برای استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس باید پلاگین‌هایی چون Polylang، WPML و Weglot نیز استفاده شوند.

قراردادن منو انتخاب زبان مقصد در داخل سایت چند زبانه

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در فرایند طراحی سایت چند زبانه باید انجام داد، قرار دادن یک بخش مخصوص انتخاب زبان مقصد توسط کاربران است. وجود این بخش در یک سایت چندزبانه ضروری است، چراکه کاربران می‌توانند به راحتی به این بخش مراجعه کرده و با انتخاب زبان مورد نظر خود به راحتی در داخل سایت به دنبال محصول و خدمات مورد نظر خود بگردند. در بسیاری از سایت‌های چند زبانه مشهور و معتبر منوی انتخاب زبان مقصد در بخش سمت راست صفحه اصلی قرار می‌گیرد.

در نظر گرفتن قالب مخصوص برای زبان‌های چپ چین

یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات رایج در سایت‌های چند زبانه قرار نگرفتن زبان‌های مختلف در جای درست خود است. در واقع علت اصلی این مشکل عدم در نظر گرفتن طراحی مناسب سایت برای زبان‌های چپ چین یا راست چین است. زبان سایت‌های فارسی راست چین یا همان RTL است، در حالی که زبان سایت‌های انگلیسی از نوع چپ چین بوده و باید قالب سایت نیز به شکلی طراحی شود که متناسب با زبان‌های LTR نیز باشد.

افزونه‌هایی چون Weglot از زبان‌های RTL و LTR به صورت همزمان پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر استفاده از این افزونه‌ها می‌توان با پیروی از قوانین زبان برنامه نویسی CSS فرایند طرح بندی سایت چند زبانه را بهبود بخشید. برای نمونه بعد از اضافه کردن یک زبان چپ چین یا همان LTR می‌توان با استفاده از افزونه Weglot چگونگی نمایش درست آن را شخصی سازی کرد.

استفاده از ترکیبات رنگی مناسب در بخش‌های مختلف سایت

یکی دیگر از اصول مهم در طراحی سایت های چند زبانه که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، استفاده از ترکیبات رنگی مناسب در قالب سایت است. درحقیقت استفاده از رنگ‌هایی با ترکیبات مناسب باعث می‌شود تا جذابیت بصری سایت چند زبانه به میزان چشمگیری افزایش یافته و توجه کاربر نیز به راحتی در همان نگاه اول جلب شود. هر چقدر هم ساختار فنی سایت حرفه‌ای و تخصصی باشد، اما ویژگی‌های ظاهری مطلوبی چون ترکیبات رنگی مناسب و قالب خوب نداشته باشد نمی‌تواند آن طور که باید توجه مخاطبین را جلب کند.

ریسپاسنیو بودن (responsive) سایت چند زبانه

یکی از مشخصه‌های اصلی در طراحی سایت چند زبانه توجه به قابلیت ریسپانسیو بدن آن است. منظور از ویژگی ریسپانسیو یعنی اینکه یک سایت بتواند بیشترین سازگاری را از نظر قالب و چیدمان داخلی در هر نوع سیستم عامل از جمله ویندوز و اندروید داشته باشد. علت محبوبیت و رضایت کامل کاربران از برخی سایت‌های یک زبانه و چند زبانه به دلیل وجود همین قابلیت ریسپانسیو و سازگاری آن‌ها با سیستم عامل‌های مختلف است.

البته از نظر گوگل هم ریسپانسیو بودن سایت اهمیت زیادی داشته و الگوریتم‌های آن به سایت‌هایی با قابلیت ریسپانسیو توجه زیادی دارند. رعایت همین یک مورد در طراحی سایت‌های چند زبانه می‌تواند شانس شما را برای رسیدن به رتبه‌های برتر در گوگل افزایش دهد.

ارائه خدمات تخصصی طراحی سایت چند زبانه به شکل حرفه‌ای در شرکت دیجیتال مارکتینگ آویده

شرکت دیجیتال مارکتینگ آویده با بیش از 40 سال سابقه کاری درخشان و نمونه در بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ همواره جزو معتبرترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بازاریابی آنلاین در سطح کشور است. فرایند طراحی سایت چندزبانه و انواع آن در مجوعه آویده با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و کاربلد در کمترین پروسه زمانی صورت می‌گیرد. هدف اصلی ما در مجموعه دیجیتال مارکتینگ آویده ایجاد فرصت‌هایی مناسب و موثر در بستر پلتفرم‌های آنلاین چون گوگل برای رشد و توسعه هر چه بهتر کسب‌و‌کارها است.