Avideh

Everything starts with a line

5 اردیبهشت, 1403

پرسونای مخاطب چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

پرسونای مخاطب (یا پرسونای خریدار، پرسونای مشتری یا پرسونای بازاریابی) (Persona) به شکل یک شخصیت خیالی یا توصیف دقیق و کاملی از افرادی اشاره دارد که ویژگی‌ها و نیازهای مشتریان شما را بازتاب می‌دهد. پرسونا در واقع یک نمایه است که به تصویر می‌کشد چگونه با ارائه ویژگی‌ها، علایق، خصوصیات، نیازها و خواسته‌های ممکن یک مخاطب ایده‌آل برای شما به نظر می‌آید.

پرسونای مخاطب چیست و چرا پرسونا یک نقش غیرقابل تصور در سئو سایت بازی می‌کند؟ شاید بتوان گفت که آشنایی با پرسونای مخاطب کلیدی‌ترین نکته برای ارتقای سایت و شروع ادامه راه سئو سایت است. اما پرسونا چیست و چه نکاتی در مورد آن باید رعایت شود؟ در ادامه به شکل کامل با پرسونای مخاطب آشنا می‌شویم. با ادامه مقاله همراه باشید.

در دنیای امروز حضور در فضای آنلاین به یکی از مهمترین عناصر موفقیت برند‌ها تبدیل شده است. در این محیط پویا و رقابتی، توانایی جلب توجه مخاطبان و ارتباط مؤثر با آنان امری حیاتی است. یکی از ابزارهای کلیدی در این راستا، استفاده از پرسونای مخاطب است که تأثیر بسزایی در بهبود سئو (SEO) دارد. پرسونا نقشی بی‌نظیر در شناخت مشخصات، نیازها و تفکرات مخاطبان هدف ایفا می‌کند. این تصویر شخصیت‌پذیر از جمعیت به ما امکان می‌دهد تا محتوای خود را به گونه‌ای شخصی‌تر و جذاب‌تر برای مخاطبان ارائه دهیم و این ارتباط مؤثر را در سئو تعمیق ببخشیم.

منظور از پرسونای مخاطب چیست؟

1پرسونای مخاطب.jpg

پرسونای مخاطب (یا پرسونای خریدار، پرسونای مشتری یا پرسونای بازاریابی) (Persona) به شکل یک شخصیت خیالی یا توصیف دقیق و کاملی از افرادی اشاره دارد که ویژگی‌ها و نیازهای مشتریان شما را بازتاب می‌دهد. پرسونا در واقع یک نمایه است که به تصویر می‌کشد چگونه با ارائه ویژگی‌ها، علایق، خصوصیات، نیازها و خواسته‌های ممکن یک مخاطب ایده‌آل برای شما به نظر می‌آید.

این شخصیت خیالی معمولا ترکیبی از ویژگی‌های مشتریان مختلف است و هدف اصلی از ساختن پرسونا، بهبود درک از مخاطبان هدف و تنظیم استراتژی بازاریابی و تبلیغات به نحوی است که به بهترین شکل ممکن با مخاطبان ارتباط برقرار کند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم پرسونای مخاطب میتوانید با یک مشاور سئو در ارتبط باشید.

اهمیت ساخت پرسونای مخاطب برای کسب و کارها

حال که دانستیم که منظور از پرسونای مخاطب چیست، لازم است که با اهمیت آن آشنا شویم. طراحی و تدوین پرسونای مخاطب یک فرآیند چالش‌برانگیز در بازاریابی محتوا است؛ به ویژه اگر از نقطه صفر شروع کنید. ارزشی که این فرآیند به استراتژی کسب و کار و تجارت شما اضافه می‌کند، ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. بدون شناخت دقیق از پرسونای مخاطب، سخت‌تر خواهید فهمید که چه پیامی برای جلب توجه بازار هدفتان مناسب است. به کجا بروید تا به بازار هدف دست یابید؟ چگونه می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی با آنها ارتباط برقرار کنید؟

اگر دقیقا بدانید که مخاطبان شما چه نیازها، علایق و ترجیحات دارند، می‌توانید بهتر خدمت کنید. شناخت مخاطبان هدف به شما این امکان را می‌دهد که محصولات، خدمات و محتوای خود را متناسب با این نیازها ارائه دهید. این دقت در شناخت مخاطبان به شما این اجازه را می‌دهد که مشکلات آنها را بهتر حل کنید و به چالش‌هایی که با آنها روبرو هستید، غلبه کنید.

این کار همان نقطه متمایزی است که یک مشاور سئو حرفه‌ای را از یک سئوکار آماتور جدا می‌کند.

پرسونای مخاطب2.jpg

روشهای ساخت پرسونای مخاطب چیست؟

احتمالا به این فکر افتاده‌اید که چگونه باید یک پرسونا را بنویسیم و از کجا باید شروع کنیم. برای ایجاد یک پرسونا ابتدا باید اطلاعات جامعی از مخاطبان هدف خود جمع‌آوری کرده و سپس با تحلیل این اطلاعات، مواردی از جمله نوع شخصیت، سبک زندگی، علایق و نیازهای آنان را مشخص نمایید. قبل از شروع به تحقیق، مهم است که مشخص کنید که از چه اطلاعاتی درباره آنها نیاز دارید تا تحقیقات خود را هدفمند کنید. روشهای تعیین پرسونای مخاطب چیست و از چه ورشی باید استفاده کنید. مهمترین روش‌های ایجاد پرسونای مشتری عبارتند از:

  • تحقیقات بازار
  • آنالیز وب سایت
  • تحلیل شبکههای اجتماعی
  • شناسایی اهداف و چالشهای مخاطبان

موارد مهم در پرسونای مخاطب

حال که شما با مفهوم پرسونا آشنا هستید، مهم است که دقیقا بدانید کدام جنبه‌ها و ویژگی‌های مخاطبان خود را برای تعیین پرسونا در نظر بگیرید. اطلاعاتی که شما باید درباره پرسونای مخاطب خودتان کسب کنید شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ویژگی‌های شخصی: این مورد شامل مواردی مانند سن، جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات، شغل و درآمد است.
  2. شیوه زندگی: مواردی مانند محل زندگی، نحوه زندگی (آپارتمان، خانه و...) و سبک زندگی روزانه نیز در شیوه زندگی باید در نظر گرفته شوند.
  3. علایق و سلایق: در علایق و سلایق نیز سبک موسیقی، هنرهای تجسمی، ورزشهای مورد علاقه، علایق فرهنگی و سرگرمی مورد توجه قرار گرفته میشود.
  4. نیازها و مشکلات: دانستن ایتکه پرسونای مخاطب چیست به تنهایی برای ایجاد یک پرسونای کامل کافی نیست. باید نیازهای روزمره، مشکلات و چالشهای ممکن و اهداف و آرزوهای مخاطبین خود را به خوبی بشناسید.
  5. رفتارشناسی مخاطب: الگوهای خرید، میزان استفاده از فناوری، شبکههای اجتماعی مورد استفاده و ترجیحات در مصرف محتوا در تهیه پرسونای مخاطب بررسی میشود.
  6. رفتارهای خرید: رفتارهای خرید نیز در پرسونای مخاطب باید سنجیده شوند. مورادی مانند نحوه تصمیم‌گیری در خرید، عوامل موثر در تصمیم خرید، مکانها و روشهای خرید معمول.

با در نظر گرفتن این عوامل می‌توانید پرسونای مخاطب خود را به دقت تعریف کنید و استراتژی بازاریابی، تبلیغات، و تعاملات خود را بر اساس نیازها و خواسته‌های واقعی مخاطبان بهینه‌سازی کنید.

تفاوت پرسونای مشتری با پرسونای مخاطب چیست؟

بسیاری از افراد مفهوم پرسونای مخاطب را با پرسونای مشتری (customer persona) یکسان می‌دانند اما در نظر برخی از کارشناسان این دو تعریف دارای تفاوت‌های مهمی هستند. پرسونای مخاطب با گروهی از افراد سر و کار دارد و ویژگی‌های روان‌شناختی، نگرشی و جمعیت شناختی آن‌ها را دربرمی‌گیرد. از طرف دیگر پرسونای مشتری شامل جزئیات بسیار زیادی از داده‌های واقعی است و بر اساس داده‌های بازار و تجزیه و تحلیل خریداران فعلی یا پتانسیلی صورت می‌گیرد.

اگر بخواهیم تفاوت پرسونای مخاطب و مشتری را روشن کنیم باید بگوییم که پرسونای مخاطب نظیر یک نمای 10 هزار متری از جمعیت عمومی عمل می‌کند. این نوع پرسونا به عنوان یک تجسم از ویژگی‌ها و نیازهای یک گروه مخاطب عمومی عمل می‌کند. از طرف دیگر پرسونای مشتری به صورت دقیقتر و محدودتر به تجزیه و تحلیل ویژگی‌ها، رفتارها و نیازهای یک شخص خاص مشتری می‌پردازد، همچون یک زوم روی یک شخص حقیقی باشد و جزئیات دقیق‌تری را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پرسونا1.jpg

تاثیر پرسونای مخاطب بر روی سئو سایت

شناخت دقیق از پرسونای مخاطب به مشاور سئو کمک می‌کند تا تحقیقات کلمه‌کلیدی بهتری انجام دهد و از کلمات، عبارات و متن‌هایی استفاده کند که دقیقا با تفکر و جستجوهای مخاطبان هماهنگ باشند. این اقدام نه تنها باعث جلب ترافیک مستقیم مخاطبان مورد نظر شما می‌شود بلکه به بهبود موقعیت سایت در نتایج جستجو نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، تولید محتوا بر اساس نیازها و انتظارات مخاطبان اصلی شما می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش مدت زمان حضور مخاطبان در سایت داشته باشد.

محتوای هماهنگ با پرسونای مخاطب

محتوایی که با انتظارات و نیازهای مخاطبان همخوانی دارد، احتمالا باعث می‌شود که مخاطبان بیشتر در سایت بمانند و به صورت مداوم از آن بازدید کنند. این نه تنها به بهینه‌سازی سئو کمک می‌کند بلکه باعث افزایش نرخ تبدیل و رضایت مخاطبان نیز می‌شود.

در نهایت این اقدامات به بهبود SEO سایت شما و ایجاد یک تجربه مثبت برای مخاطبان منجر می‌شوند که این موارد به طور مستقیم به موقعیت و اعتبار سایت شما در محیط آنلاین کمک می‌کنند.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله اشاره شد، پرسونای مخاطب، تصویری دقیق از مخاطبان ایده‌آل کسب و کار است. این تصویر شامل ویژگی‌های روان‌شناختی، نیازها، علایق و خواسته‌های مخاطبان می‌شود همچنین به کسب و کارها کمک می‌کند تا بهترین استراتژی بازاریابی را برای جذب و نگه‌داشتن مخاطبان ارائه دهند. پرسونای مخاطب موجب بهبود کارایی کمپین‌های تبلیغاتی و محتوای دیجیتال میشود. همچنین شناخت دقیق از پرسونای مخاطب می‌تواند تحقیق کلمه‌کلیدی را بهبود بخشیده و محتوا را با تفکر مخاطبان هماهنگ کند.