Avideh

Everything starts with a line

27 مهر, 1402

معرفی ساده کتاب کار جانبی نوشته‌ی کریس گیلبو

راه پول در آوردن در اوقات بیکاری را با کتاب کار جانبی امتحان کنید. این کتاب ارزشمند برای شما برنامه‌ی خفنی را طراحی کرده که در مدت 27 روز از پیدا کردن ایده تا رسیدن به درآمد کاملاً دقیق و موشکافانه توضیح داده است.

مهارت‌های راه‌اندازی کار جانبی را در مدرسه یاد نمی‌دهند؛ احتمالاً از والدینت هم یادشان نمی‌گیری – مگر اینکه واقعاً خوش‌شانس باشی. تحصیلات دانشگاهی بسیار خوب است، ولی کمک زیادی در این کار به تو نمی‌کند. تنها راه استاد شدن در این مهارت‌ها، کار عملی است. در این مقاله از آژانس برندینگ آویده لایه های پنهان کتاب کار جانبی را خواهیم شکافت.

اینکه چطور در مسیر کار عملی قدم بگذاری در کتاب کار جانبی نوشته‌ی کریس گیلبو گفته شده است.

این کتاب را نوع متفاوتی از مدرسه ببین که - به جای آموختن نحوه‌ی نوشتن طرح‌های کسب‌وکار پر حجم و قرض گرفتن پول – روند کاملی از برنامه‌ریزی و اقدام را به تو نشان می‌دهد که در یک برنامه‌ی 27 روزه گنجانده شده است.

به جای حضور هر روزه سر کلاس در یک ساعت معین، می‌توانی این درس‌ها را طبق برنامه‌ی خودت و در زمان دلخواهت، یاد بگیری. با این حال، بهتر است با چارچوب کلی کتاب پیش بروی که نشان می‌دهد چطور تمام قدم‌ها کنار هم می‌آیند تا کار جانبی سودآوری نصیبت کند.

"قدرت تمایز را با نام تجاری ما کشف کنید - جایی که نوآوری با سنت ملاقات می کند و هویت برند منحصر به فردی ایجاد می کند که با اصالت، کیفیت و جذابیتی بی انتها طنین انداز می شود."

هر کدام از هفته‌ها روی یک موضوع مشخص تمرکز دارند و به پنج مرحله تقسیم شده‌اند که در مجموع یک ماه یا اگر دقیق تر بخواهم بگویم، 27 روز زمان نیاز داری تا یک ایده را از مرحله‌ی ابتدایی تا رسیدن به سوددهی عملیاتی کنی.

نگران نباش که هر مرحله چقدر زمان می‌برد – برخی ممکن است یک ساعته کامل شوند و برخی ممکن است بیشتر از یک روز تمام وقت تو را بگیرند. نکته‌ی کلیدی این است که این مراحل را باید به ترتیب پشت سر بگذاری.

راه پول در آوردن در اوقات بیکاری دغدغه‌ای است که در دوران مشکلات اقتصادی بیشتر از همیشه به ذهن ما می‌رسد.

بسیاری از ما خیال شغلی برای خود را در سرمان می‌پرورانیم؛ شغلی که آغاز و پایانش خودمانیم، ترس دیر کرد یا کافی نبودن حقوقمان را نداریم، از برخورد تند مدیر یا بی‌محلی‌های همکاران در امانیم، زمانمان را در مسیر هدر نمی‌دهیم و در آرامش و سکوت خانه به کار دلخواهمان می‌رسیم.

دور از ذهن نیست اگر بگوییم این رویا دست کم یک بار به ذهن تک تک افراد شاغلی که صبح به سختی چشم‌هایشان را باز می‌کنند و البته دل خوشی از محیط کارشان ندارند، خطور کرده است.

کتاب کار جانبی ادعا نمی‌کند که این رویا را به سادگی برایمان تبدیل به واقعیت می‌کند، اما برنامه‌ی یک ماهه‌ای را به ما معرفی می‌کند و در این یک ماه روز به روز و قدم به قدم در کنار ماست تا بتوانیم با واقع‌بینی و در مسیر رسیدن به این خواسته گام برداریم و البته هدف را درآمد جانبی می‌داند؛ درآمدی که میتواند به هر دلیلی پرداخت قسط‌های یک وام خاص، حمایت از یک کار خیرخواهانه، پس انداز برای سفری که سال‌هاست هوس کرده‌ایم و... آغاز شود و شاید به قدری خوب پیش برود که جایگزین شغل و درآمد اصلی مان شود.

تعریف کار جانبی به زبان ساده

راه و رسم کار جانبی این است که پروژه‌ی پول‌سازی را در کنار شغل اصلی‌ات شروع می‌کنی، معمولاً هم وقتی که هنوز سر شغل اصلی‌ات هستی این کار را شروع می‌کنی. به عبارت دیگر، کار جانبی راهی برای خلق درآمد اضافی است، بی آنکه ریسک بی‌محابا وارد شدن به دنیای مشاغل آزاد را به جان بخری.

بعضی از آدم‌ها وقتی به دست کشیدن از شغل اصلی‌شان و مستقل کار کردن فکر می‌کنند به هیجان می‌آیند، ولی برای خیلی از افراد این تصور ترسناک است؛ چه خرج خانواده‌ات را میدهی یا نمی‌دهی، و چه وامی برای بازپرداخت داری یا نداری، در هر حال دست کشیدن از شغلی که درآمد ثابت و بیمه دارد- اگر نگوییم ناممکن- دست کم سخت است.

ولی چه میشد اگر می‌توانستی ایده‌ی سودآوری را با صرف حداقل زمان، پول و تلاش عملی کنی – و می‌توانستی این اتفاق را در کنار شغل ثابت و درآمد دائمی‌ات رقم بزنی؟

کتاب کار جانبی ترجمه‌ی فرخ بافنده – با ارائه یک برنامه‌ی راهنمای قدم به قدم که تو را تنها در عرض 27 روز از ایده به عمل می‌رساند- دقیقاً نشانت می‌دهد که چطور این کار را انجام دهی. این کتاب برای آدم‌های پر مشغله و کم حوصله طراحی شده است؛ نقشه‌ی راه دقیقی است که به تو مجال می‌دهد در کمتر از یک ماه، ایده‌هایی را خلق کنی، از بینشان یکی را انتخاب کنی، کار جانبی‌ات را راه بیندازی و پول دربیاوری.

ولی قضیه‌ی کار جانبی فقط گذاشتن پول نقد اضافی در جیبت نیست. در روزگار امروز، که دیگر خبری از وفاداری کارفرماها نسبت به کارمندانشان نیست، کار جانبی معنایش امنیت شغلی مضاعف است.

مهم نیست که شغل اصلی‌ات چیست، یا اینکه می‌خواهی به عنوان کارآفرین شناخته شوی یا نشوی؛ در هر حال تو به یک کار جانبی نیاز داری. اگر برنامه‌های کتاب کار جانبی را دنبال کنی، در کمتر از یک ماه به آن خواهی رسید.

در این کتاب داستان افرادی را خواهی خواند که با عملی کردن یک ایده مثل این می‌ماند که بذر مناسب را در خاک کاشته‌اند و آن بذر تبدیل به سرمایه‌ای در زندگی‌شان شده است. در این کتاب یاد خواهی گرفت که چطور تو نیز در فرایندی شبیه به آنچه که این افراد پشت سر گذاشته‌اند، کار جانبی مناسب خودت را پیدا کنی و راهش بیندازی.

تنها هدف کتاب حاضر این است که به تو کمک کند درآمدت و امنیتت را افزایش دهی، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشی و بیشتر از قبل، کار مورد علاقه‌ات را انجام دهی.

برای راه‌اندازی کار جانبی چه چیزی نیاز داری و چه چیزی نیاز نداری؟

پیش‌شرط‌های خیلی کمی برای راه‌اندازی کار جانبی وجود دارد. برای استفاده‌ی موفقیت‌آمیز از مدل ارائه شده در این کتاب، عمدتاً نیاز داری به :

  • چارچوب ذهنی درست
  • اشتیاق به عمل کردن
  • نیاز به پول زیادی نداری
  • نیاز به زمان زیادی نداری
  • نیاز به مدرک دانشگاهی، یا هر نوع آموزش تخصصی نداری
  • نیاز به کارمند، دستیار یا شریک کاری نداری
  • برای شروع یک کار جانبی نیاز به تجربه نداری

همه‌ی آدم‌ها چه عاشق شغلشان باشند و چه از آن بیزار، باید بیش از یک منبع درآمد داشته باشند و از آنجایی که در مورد نوع کار جانبی‌ات خودت تصمیم‌گیرنده هستی، میتواند حکم سرگرمی هم برایت داشته باشد- فقط فرقش این است که بر خلاف سایر کارهایی که برای سرگرمی انجام میدهی، این یکی هر ماه پول هم برایت می‌آورد.

یادت باشد، کار جانبی امنیت شغلی مضاعف است؛ جنبه‌ی منفی ندارد و فرصت‌هایی که در اختیارت می‌گذارد نامحدود است.حالا بیا این ایده را از طریق کتاب کار جانبی تبدیل به واقعیت زندگی تو کنیم.

فهرست مطالب

کتاب کار جانبی بر اساس برنامه‌ی 27 روزه نوشته شده است که این برنامه به پنج هفته تقسیم میشود.

این‌ها اهداف هر هفته هستند و البته فهرست مطالب کتاب نیز بر همین اساس است:

هفته اول: یاد بگیر که ایده‌های سودآور تولید کنی.

هفته دوم: بهترین ایده‌ات را انتخاب کن (همه‌ی ایده‌ها نتیجه‌ی یکسانی به بار نمی‌آورند!)

هفته سوم: آماده شو تا بهترین ایده‌ات را با گروه مناسبی از آدم‌ها به اشتراک بگذاری.

هفته چهارم: کار جانبی‌ات را شروع کن – احتمالاً قبل از اینکه آماده‌باشی- و نتایج را ردگیری کن.

هفته پنجم: از نو سامان‌دهی و اصلاح کن

مطالعه این کتاب برای چه کسانی مفیدتر است؟

تا اینجا باید کمابیش فهمیده باشی که آیا داشتن کار جانبی برای تو مناسب است یا نه. پاسخ به دو سؤال زیر، راه سریعی برای فهمیدن این موضوع است:

  • آیا دوست داری بیش از یک منبع درآمد داشته باشی؟
  • آیا حاضری به مدت حداقل بیست و هفت روز دست کم سی دقیقه از روزت را به ساختن کار جانبی‌ات اختصاص دهی؟

اگر جوابت به این دو سؤال «بله» است، کتاب کار جانبی برای توست.

درباره انتشارات کتاب خوانا

انتشارات کتاب خوانا از آن دست کسب و کارهای دغدغه مندی است که می‌خواهد برای رشد جامعه تلاش کند. هدف آن، انتشار کتاب‌هایی است که راهکارهایشان در زمینه‌های مختلف زیستن در این زمانه‌ی دشوار و عبور از مشکلات اجتماعی و اقتصادی است.

کتاب‌های انتشارات کتاب خوانا حس ارزشمندی را به مخاطب می‌دهد، به خصوص وقتی که مقدمه‌ی ناشر را در ابتدای کتاب کار جانبی بخوانید، متوجه می‌شوید که غمِ نان دغدغه‌ای است که باعث شده این کتاب را منتشر کنند.

درباره مؤلف کتاب کار جانبی

کریس گیلبو (Chris Guillebeau) نویسنده‌ی کتاب Side Hustle است که در ایران با عنوان کار جانبی ترجمه و منتشر شده است.

آقای گیلبو نویسنده‌ی ماهری در زمینه‌ی کتاب‌های مرتبط به کسب‌وکار است و تا به امروز 7 کتاب (Side Hustle؛ The Art of Non-Conformity؛ The $100 Startup؛ The Happiness of Pursuit؛ Born for This؛ 100 Side Hustles؛ The Money Tree) در این خصوص نوشته و فروش خوبی هم داشته‌اند.

کتاب Side Hustle تنها یک کتاب برای خواندن و رد شدن از کنار آن نیست، بلکه پادکست های Side Hustle School هم در اپلیکیشن Castbox منتشر می‌شوند و کمک بیشتری برای شکل‌گیری کار جانبی شما خواهد بود.

درباره مترجم کتاب کار جانبی

فرخ بافنده از جمله مترجمان پر تلاشی است که رزومه‌ی پر باری در حوزه‌ی ترجمه‌ی کتاب‌های مدیریت کسب‌وکار و تبلیغات، روانشناسی، داستان‌های کودک و نوجوان، سرمایه‌گذاری و بورس و غیره دارد.

از جمله ویژگی‌های مثبت بافنده، توانایی ایشان در ترجمه‌ی روان کتاب‌هاست که باعث میشود، خواننده فراموش کند کتابی که دارد می‌خواند ترجمه شده است و مؤلف آن فارسی زبان نیست.

روان بودن، سادگی و در عین توضیح نکات عملی به زبانی قابل‌فهم برای خواننده از خوبی‌های مترجمی فرخ بافنده است.

کلام آخر

تو نیز می‌توانی راه و رسم کار جانبی را یاد بگیری.

به محض اینکه مهارت تولید ایده را به دست آوردی، دیگر هر زمان که نیاز داشتی می‌توانی به راحتی ایده‌ای فراهم کنی. سپس، وقتی که در عملی کردن ایده‌ها مهارت پیدا کردی، قادر خواهی بود ایده‌هایت را تبدیل به دارایی‌های درآمدزا کنی.