Avideh

Everything starts with a line

2 دی, 1402

تفاوت بین بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ: اهمیت استفاده از این دو مبحث در کسب‌و‌کارهای آنلاین

اگرشما هم قصد دارید در مورد تفاوت بین بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ یکبار برای همیشه اطلاعات کاملی به دست آورید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

کپی رایتینگ و بازاریابی محتوا دو مبحث بسیار مهم در دیجیتال مارکتینگ هستند که به دلیل برخی شباهت‌ها در اغلب اوقات به اشتباه به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند، در حالی که تفاوت بین بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ بسیار زیاد بوده و کاملا دو محبث جداگانه نسبت به همدیگر هستند. به بیانی ساده‌تر، با استفاده از این دو مبحث می‌توان دنیای جداگانه‌ای را برای مخاطبان بازار هدف خلق کرد: دنیایی جذاب و سرشار از جذابیت در مقابل دنیای مملو از اطلاعات تخصصی و عمومی. اگرشما هم قصد دارید در مورد تفاوت بین بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ یکبار برای همیشه اطلاعات کاملی به دست آورید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

دنیای بدون محتوا چه شکلی است؟

بی‌شک شما هم مانند بسیاری از افراد می‌دانید که ریشه اصلی دو مبحث بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ در واقع خود محتوا است. حال برای پی بردن به اهمیت این دو مبحث دنیای بدون محتوا را تصور کنید؛ البته منظور از محتوا دقیقا ارائه یک سری مطالب اختصاصی و در قالب جملات جذاب به مخاطبان است. بدون وجود محتوا بسیاری از پروسه‌های مربوط به تجارت عملا فلج می‌شد، چراکه محتوا پیش‌زمینه‌ای برای ایجاد ذهنیت در مخاطب نسبت به یک محصول یا خدمات یک سازمان است.

تاریخچه تولید محتوا به زمان غارنشینی انسان‌ها باز می‌گردد! حکاکی‌های انجام شده روی دیوار غارها و اولیه‌ترین نقش‌ها و کنده‌کاری‌ها همگی از آثار کهن تولید محتوا هستند و از آن زمان تا به امروز این حرفه تغییرات بسیار زیادی داشته است. امروزه تولید محتوا به جایگاه بسیار بزرگی رسیده و جوامع بشری برای حفظ پویایی خود به آن شدیدا نیاز دارند. اما وجود چندین مبحث در بخش تولید محتوا به خصوص بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ باعث شده تا شک و شبهه بسیاری در ذهن کاربران ایجاد شود.

منظور از بازاریابی محتوا چیست؟

قبل از اینکه در مورد تفاوت بین بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ به صورت کامل بحث کنیم، ابتدا لازم است تا توضیحات مفیدی در مورد ماهیت این دو بحث ارائه کنیم. منظور از بازاریابی محتوا دقیقا انجام پروسه بازاریابی و تبلیغات به وسیله تولید محتوا است. حال این فرایند تولید محتوا بسته به محیط و شرایط حاکم بر قضیه، بر روی بیلبوردها در سطح شهر، بستر وب‌سایت و در قالب توییت، پست و استوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. هدف اصلی استفاده از بازاریابی محتوا بهبود فرایند بازاریابی و جذب مشتریان بالقوه است. البته در بازاریابی محتوا اطلاعات با محوریت افزایش میزان آگاهی مخاطبان آن انجام می‌شود.

به بیانی واضح‌تر، شما در بازاریابی محتوا سعی ندارید که مخاطبان بازار هدف را وادار به تشویق برای خرید یک محصول یا استفاده از خدماتی بکنید، در این بخش صرفا هدف اصلی شما افزایش آگاهی آن‌ها از خدمات کسب‌و‌کار شما یا یک محصول است.

نقش بازاریابی محتوا در معرفی و فروش محصولات

در این نوع بازاریابی هدف اصلی هر کسب‌و‌کاری ارائه اطلاعات و مطالب آموزشی، جذاب و سرگرم‌کننده است. با داشتن یک استراتژی کاملا حرفه‌ای و اصولی بازاریابی محتوا علاوه بر افزایش نرخ تبدیل (تبدیل مشتریان به مشتریان بالقوه یا وفادار) می‌توان به مدت بسیار طولانی توجه مخاطبان هدف را به خود جلب کرد. البته شرط اصلی موفقیت در این نوع بازاریابی داشتن تداوم، نظم و مهم‌تر از همه تخصص است.

بازاریابی محتوا در بستر پلتفرم‌های مجازی یا همان سوشال مدیا بیشترین تاثیر را در جذب مخاطب و فروش محصولات دارد. حتی این فرایند بازاریابی در بسیاری از کسب‌و‌کارها با جهت بهبود و تقویت برندینگ و برندسازی انجام می‌شود. حقیقتی کاملا مشهود در رابطه با این بحث وجود دارد؛ بازاریابی محتوا صدایی است که از سمت برند شما به گوش مخاطب می‌رسد! پس اگر می‌خواهید تصویر و صدایی متمایز و مثبت از برند خود در ذهن مخاطبان بسازید باید از بهترین استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنید.

آشنایی با کپی رایتینگ و ماهیت آن

در این بخش شما با کسب اطلاعاتی کامل در مورد کپی رایتینگ، بهتر می‌توانید به تفاوت بین بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ پی ببرید. کپی رایتینگ عبارت است از بیشترین تاثیرگذاری روی مخاطب با کلمات!

به عبارتی شما با کنار هم قرار دادن کلماتی جذاب و در عین حال مفهومی، می‌توانید به عمق ذهن و دل مخاطب خود نفوذ کنید. این قدرت کپی رایتینگ است که می‌توانید یک خواننده کاملا بدون اشتیاق را در پایان پروسه خود به یک خریدار تبدیل کند!

منظور از کپی رایتینگ همان تبلیغ‌نویسی است، همان طور که از نام این مبحث پیداست، از آن برای خلق شعارهایی کهن و بی‌بدیل استفاده می‌شود. بهترین نوع شعار نویسی که مربوط به کپی رایتینگ است توسط کمپانی نایکی تحت عبارت Just Do it خلق شده است. این یک جمله کوتاه و مختصر مفهوم و تصویری بسیار بزرگ برای مخاطب دارد.

یکی دیگر از بهترین و تاریخی‌ترین جملاتی که تا به حال در قالب یک شعار ساخته شده است مربوط به شرکت رولز رویس است: «بلندترین صدایی که در سرعت 60 مایل بر ساعت در رولز رویس جدید خود می‌شنوید صدای تیک تاک عقربه ساعت است!» این جمله که خواندن آن تنها 5 ثانیه طول می‌کشد، می‌تواند به اندازه یک محتوای چند صفحه‌ای اطلاعات به کاربر منتقل کند.

هدف از کپی رایتینگ و تبلیغ‌نویسی ارائه اطلاعات مفید به مخاطب در مورد یک محصول یا خدمات یک شرکت در قالب جملاتی بسیار جذاب و گیرا است.

مهم‌ترین تفاوت‌های بین بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ

تفاوت بین بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ زمانی آشکار می‌شود که یک شرکت یا کسب‌و‌کار بخواهد در طیپروسه زمانی طولانی یا کوتاهی به مخاطبان خود دسترسی پیدا کند. واضح است که کپی رایتینگ سریع‌ترین راه برای رسیدن به مخاطبان و برقراری ارتباط سازنده با آن‌ها است، اما از طرفی بدون بازاریابی محتوا و داشتن یک استراتژی مداوم محتوایی نمی‌توان در طولانی مدت این ارتباط گسترده و زود جذب را حفظ کرد. در حالت کلی این دو مبحث به یکدیگر وابسته هستند اما در عین حال از یکدیگر جدا! البته اگر تبلیغ نویسی به شکلی صد‌در‌صد جذاب نوشته نشود تبدیل به یک پروسه طولانی و زمان‌بر خواهد شد.

کپی رایتینگ بهترین راهکار برای تقویت برند یک کسب‌و‌کار

همان طور که در مطالب بالا گفته شد بازاریابی محتوا تاثیر بالقوه‌ای در برندینگ سازمان‌ها دارد، اما زمانی که بحث از برندینگ کاملا حرفه‌ای و به یادماندنی می‌شود بحث کپی رایتینگ به میان می‌آید. با استفاده از تبلیغ نویسی به جا، جذاب و کاملا حرفه‌ای می‌توان هر محصول یا خدمتی که توسط سازمان ارائه می‌شود را با نام تجاری آن به مخاطبان معرفی کرد.

هدف اصلی در کپی رایتینگ تنها اقدام به خرید (CTA) مخاطبان است، در حالی که هدف از بازاریابی محتوا صرفا تجمع گروهی از مخاطبان بازار هدف است.

در گذشته‌های دور هدف اصلی از کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی ایجاد علاقه در مخاطبین نسبت به یک برند از سازمان بود که عمدتا در تلویزیون و رادیو منتشر می‌شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی فراهم شدن بسترهای بسیار بزرگ‌تری فرایند کپی رایتنگ در وب‌سایت‌ها، صفحات فرود، کمپین‌های ایمیلی و... به دفعات زیادی دیده می‌شوند.

افزایش میزان تاثیرگذاری تبلیغات بزرگ‌ترین تفاوت بین بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ

عمده‌ترین تفاوت بین بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ افزایش میزان تاثیرگذاری متن روی احساسات و حتی تصمیم مخاطبان است. در بازاریابی این امر بسیار کم رنگ است، در حالی که هدف اصلی تبلیغ نویسی دقیقا اعمال بیشترین تاثیر در تصمیم مخاطب و تبدیل آن به خریدار است. اما برای اینکه وفاداری خریدار در بازه زمانی طولانی مدت حفظ شود باید استراتژی عمیق و حرفه‌ای بازاریابی محتوا تعیین شود.