Avideh

Everything starts with a line

27 مهر, 1402

کد QR چیست و چه کاربردی برای شما دارد؟

در این مطلب قرار است با معرفی کوتاهی از انواع کدهای QR، شما را با کاربرد آن‌ها آشنا کنیم.

همیشه کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه، انتخاب بهتری برای مشتری بوده است و کسب و کارها را به این چالش می‌اندازد که چطور محصول یا خدمت خود را با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار مشتری قرار دهد. یکی از راه‌هایی که تمام این خواسته‌ها را ممکن می‌سازد، استفاده از کد QR است که شاید برای شما تازگی نداشته باشد و کم و بیش با آن آشنا باشید، اما در این مطلب قرار است با معرفی کوتاهی از انواع کدهای QR، شما را با کاربرد آن‌ها آشنا کنیم.

 

کد QR چیست و چگونه کار می‌کند؟

کد QR یا کد پاسخ سریع (Quick Response) یک بارکد دو بعدی است که برای اولین بار در سال 1994 توسط ژاپنی‌ها اختراع و طراحی شد. بارکد یک برچسب نوری قابل خواندن توسط ابزارهای دیجیتالی است که داده‌ها یا اطلاعاتی را از طریق همان ابزار نمایش می‌دهد. دقیقاً مثل زمانی که روی یک لینک کلیک می‌کنید و صفحه‌ای برای شما باز میشود، با اسکن کردن کد QR نیز صفحه‌ای برای شما باز میشود که هر آنچه لازم است بدانید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

کدهای QR با استفاده از یک تولیدکننده کد QR به صورت آنلاین تولید می‌شوند و برای اینکه بتوانید کد QR شخصی تولید کنید می‌توانید با جستجو در گوگل و کلیک روی لینک‌های موجود در صفحه‌ی نتایج گوگل به صورت رایگان یا پولی این کار را انجام دهید.

 

انواع کد QR چیست؟

دو نوع کد QR وجود دارد: ثابت (Static) و پویا (Dynamic).

در بیشتر موارد، کدهای QR پویا مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا کاربران می‌توانند اطلاعات مختلفی را از طریق همان کد QR در دسترس مخاطبان خود قرار دهند بدون اینکه نیاز به چاپ مجدد کد دیگری باشد.

در واقع، این نوع کد بیشتر در تجارت و بازاریابی کاربرد دارد و امکان هدف‌گذاری مجدد یا تغییر داده‌های کد QR خود به فایل دیگر را فراهم می‌کند. علاوه بر این، با اسکن کردن کد QR پویا می‌توانید روی لینک‌های نمایش داده شده کلیک کنید و هر کدام از آنها شما را به صفحه‌ای جدید هدایت می‌کند.

از سوی دیگر، کدهای QR استاتیک اجازه تغییر داده‌های کد QR و کلیک روی لینک‌های اسکن‌ شده را نمی‌دهند. در واقع، این نوع کدها به یک آدرس دائمی منتهی می‌شوند و کدگذاری سختی دارند. بنابراین، فقط برای یک بار استفاده یا موارد استفاده شخصی کاربرد دارند.

 

آیا کدهای QR رایگان هستند؟

کدهای QR زمانی که ثابت (static) باشند رایگان هستند. ایجاد کدهای QR استاتیک رایگان است و می‌توانید هر تعداد که می‌خواهید درست کنید.

با این حال، اگر می‌خواهید نوع پیشرفته‌ای از کد QR داشته باشید و نیز اسکن‌های کد QR شما به لینک‌های متنوعی منتهی شوند و مخاطب بتواند روی لینک مورد نظرش کلیک کند، پس باید به سراغ کدهای QR پویا بروید.

اگرچه برای استفاده از کدهای QR پویا باید به سراغ خرید اشتراک از وبسایت‌های ارائه‌دهنده‌ی این نوع کدها بروید، اما اگر قصد دارید از کدهای QR برای بازاریابی و تجارت استفاده کنید، در درازمدت ارزشش را دارد.

 

کدهای QR برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

چند سالی است که کدهای QR برای کسب و کارهای مختلف تبدیل به یک ابزار ارتباطی شده است و خیلی راحت تر از قبل اطلاعاتی که لازم است را در اختیار مخاطبان آن‌ها قرار می‌دهد. حالا به این فکر کنید که در چه مواقعی بهتر است که از این کدهای QR استفاده کنید؟

  1. اتصال به همه کانال‌های رسانه‌های اجتماعی با استفاده از یک کد QR

با استفاده از کدهای QR می‌توانید پروفایل رسانه‌های اجتماعی خود را در اختیار مخاطبانتان قرار دهید و دیگر نیازی نیست که آن‌ها ابتدا رسانه‌ی اجتماعی خود را باز کنند و بعد آیدی شما را سرچ کنند و بعد به سراغ پروفایل شما بروند. بلکه راه میانبر برای همه‌ی این کارها فقط استفاده از کد QR است.

  1. دسترسی مستقیم وای فای و اشتراک‌گذاری شبکه

با استفاده از یک کد QR وای فای، افراد می‌توانند بدون نیاز به تایپ رمز عبور، به راحتی با اسکن کردن کد QR به وای فای متصل شوند.

  1. بسته‌بندی محصول

شما می‌توانید با ارائه مواد اولیه یا دستورالعمل‌های اصلی محصول خود هنگام اسکن کردن کد QR، اعتماد و اطمینان مشتریان خود را جلب کنید.

از طرفی، می‌توانید کد QR را در مورد داستان محصول یا شکل‌گیری شرکت خود طراحی یا آن‌ها را به ویدیوهایی از این دست هدایت کنید.

همچنین، می‌توانید جزئیات محصول را شرح دهید، چشم‌انداز شرکت خود را به اشتراک بگذارید، از خریداران خود بازخورد دریافت کنید یا کد QR را به حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود پیوند دهید، و مردم را تشویق کنید که کد QR شما را اسکن کنند.

  1. کدهای QR روی بنر و تبلیغات

شما می‌توانید از کدهای QR در مطالب بازاریابی خود مانند بنرها استفاده کنید تا با اسکن کردن آن، مخاطبان شما به کمپین تبلیغاتی یا بازاریابی شما اضافه شوند و اطلاعات بیشتری در مورد محصول یا خدمات شما کسب کنند.

یک کد QR سفارشی با طراحی گرافیکی جالب، توجه مخاطبان شما را به خود جلب می‌کند.

علاوه بر این، کد QR طراحی‌شده روی بنر، از اشغال کردن یا پر شدن بیش از حد با اطلاعات ریز و درشت روی بنر تبلیغاتی جلوگیری می‌کند.

  1. کدهای QR روی بلیط

با داشتن یک کد QR با یک کوپن تبلیغاتی اضافی برای برندگان، بلیط‌های سنتی خود را برای مشتریان سرگرم‌کننده کنید. علاوه بر این، خلاقیت را نیز به بلیط‌های شما اضافه می‌کنید و می‌توانید بلیط خود را فراتر از یک بلیط بسازید!

  1. کدهای QR برای نظرسنجی مشتری

می‌توانید از یک کد QR برای پیوند به فرم نظرسنجی استفاده کنید و رتبه رضایت کلی مشتریان خود را بسنجید. شما همچنین می‌توانید برای شرکت در نظرسنجی کد تخفیف بدهید. توجه دارید که نظرسنجی‌ها به شما امکان می‌دهند با جمع‌آوری نظرات مخاطبان خود سریع تر پیشرفت کنید، پس از این کار غافل نشوید.

  1. مجلات و روزنامه‌ها

برقراری روابط تعاملی با خوانندگان خود در صنعت رسانه‌های چاپی از دیگر کاربردهای استفاده از کد QR است. همچنین می‌توانید با دادن جوایز، وعده‌های غذایی رایگان یا تخفیف‌هایی مخصوص افراد اسکن‌کننده‌ی کد QR مشوقی برای خوانندگان خود باشید تا آن‌ها را به سمت بازدید از وب‌سایت شرکتتان هدایت کنید. در واقع، هدف از این کار ایجاد ترافیک برای وب‌سایت شماست.

  1. کارت ویزیت

کارت‌های ویزیت خود را از طریق کدهای QR بهتر و کاربردی تر کنید تا اطلاعات بیشتری درباره شما در اختیار مشتریانتان قرار گیرد. می‌توانید پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی خود را در کد QR روی کارت ویزیت خود اضافه کنید. این کار شما را بهتر به مشتری معرفی می‌کند و احتمالاً شانس شما را برای به دست آوردن مشتریان و شرکای تجاری احتمالی افزایش می‌دهد.

  1. سفارش غذا در رستوران با کد QR

در بسیاری از رستوران‌های چین و همچنین در فست فودهای زنجیره‌ای مانند مک دونالد، می‌توانید از طریق اسکن کد QR روی میز خود از منوی آنلاین، غذا سفارش دهید و همه را از صفحه Html5 پرداخت کنید.

با سفارش غذا به صورت آنلاین دیگر نیازی به پیشخدمت نیست و باعث صرفه‌جویی در مدت زمان انتظار مشتری برای دریافت غذا میشود و گردش کار را برای رستوران کارآمدتر می‌کند.

  1. پرداخت‌های موبایلی امروز

امروزه و به ویژه در کشورهای غربی، استفاده از کدهای QR برای پرداخت‌های موبایلی بسیار محبوب شده است. این کار به مردم کمک می‌کند تا سریع‌تر از هر کارت نقدی، هزینه‌ی خود را پرداخت کنند. در آسیا نیز میزان استفاده از کدهای QR به جایگاهی رسیده که حتی گدایان در خیابان نیز یک کد QR برای دریافت کمک مالی دارند. جامعه بدون پول نقد مزایای زیادی دارد و کدهای QR قطعاً حرف اول را در این مسیر می زند.

 

کلام آخر

کدهای QR امروزه به سرعت در حال گسترش هستند و برندها را به سمت دیجیتالی کردن تجارت خود هدایت می‌کنند و کالاهای مصرفی را به عنوان یک اثر هنری چاپی نشان می‌دهند.

این روند پیشرفت کدهای QR همچنان ادامه دارد زیرا دیگر به برنامه‌ای برای اسکن کدهای QR نیاز ندارید و همه گوشی‌های هوشمند جدید دارای یک اسکنر کد QR داخلی هستند.

کدهای QR پویا روش جدیدی را برای حداکثر استفاده از کدهای QR در حال حاضر ارائه می‌دهند و می‌توانید داده‌ها را ردیابی کنید و لینک داخلی کد QR خود را به‌روزرسانی کنید.

علاوه بر این، یک کد QR پویا سفارشی می‌تواند اسکن‌ها را 30 درصد نسبت به کد QR سیاه و سفید سنتی بهبود بخشد.