Avideh

Everything starts with a line

27 مهر, 1402

محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) چیست؟ + اصول تولید محتوای همیشه سبز

حتما شنیده‌اید که می‌گویند محتوا پادشاه است. در واقع این عبارت نشان از اهمیت بسیار زیاد محتوا در کسب‌وکارهای اینترنتی بوده و یکی از نیازهای اساسی هر تجراتی در بازاریابی و معرفی محصولات خود در دنیای دیجیتال مارکتینگ است.

حتما شنیده‌اید که می‌گویند محتوا پادشاه است. در واقع این عبارت نشان از اهمیت بسیار زیاد محتوا در کسب‌وکارهای اینترنتی بوده و یکی از نیازهای اساسی هر تجراتی در بازاریابی و معرفی محصولات خود در دنیای دیجیتال مارکتینگ است. یک محتوا اثرگذار و ارزشمند می‌تواند به سادگی توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده و با تاثیرگذاری روی ذهن آن‌ها پروسه معرفی و فروش محصول را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. هیچ‌چیزی به اندازه تولید محتوای باکیفیت در بستر اینترنت به خصوص فضاهای مجازی و وب‌سایت‌ها نمی‌تواند روی میزان فروش و محبوبیت برند کسب‌و‌کار اثر بگذارد.

محتوای همیشه سبز از جمله محتواهای ارزشمند است که می‌تواند در تمام بازه‌‌های زمانی ارزش خود را حفظ کرده و همواره برای مخاطب جذاب و مفید باشد. در ادامه این مقاله در رابطه با Evegreen Content یا همان محتوا همیشه سبز توضیح داده می‌شود.

همه چیز درباره محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز چیست و چه اهمیتی برای کسب‌وکارهای دیجیتال دارد؟

بسیاری از مدیران سایت تازه کار و همچنین وب‌مسترها در زمینه استراتژی تولید محتوا همواره با پرسش محتوای همیشه سبز چیست و چه کاربردی دارد مواجه می‌شوند. در پاسخ به این پرسش پرتکرار می‌توان گفت که Evegreen Content به محتوای گفته می‌شود که در طولانی‌مدت بتواند جذابیت خود را حفظ کرده و همواره مخاطبین بازار هدف را به خود جذب کند.

برای نمونه موضوعاتی همچون خرید کادو ولنتاین در روزهای خاصی از سال توسط کاربران در بستر اینترنت سرچ می‌شوند، از این رو محتواهای تولید شده در چنین حوزه‌هایی تنها در بازه‌های زمانی مشخصی ترند شده و بعد از اتمام مناسبت‌ها ارزش اولیه خود را از دست می‌دهند.

اما موضوعاتی همچون خرید گوشی آیفون و خرید لپ‌تاپ، چگونه وزن خود را کاهش دهیم و... از جمله موضوعاتی هستند که تقریبا در تمام روزهای سال توسط کاربران مختلفی سرچ می‌شوند.

مهم‌ترین اصل در تولید محتوای سبز انتخاب موضوع با ارزش دائمی و غیرموقت است. یعنی شما با انتخاب موضوعاتی که همیشه و در هر زمان برای مخاطب ارزش دارند می‌توانید محتواهای همواره ارزشمند را برای مخاطبین خود تولید کنید.

مزایای تولید محتوا همیشه سبز

محتوای همیشه سبز محتوایی است که همواره پویا و زنده بوده و در هر شرایطی همچنان برای مخاطب جذاب است. زمانی که شما برای بلاگ خود محتوایی همیشه سبز تولید می‌کنید، موتورهای جستجو گوگل به صورت خودکار متوجه می‌شوند که موضوع محتوای شما به عنوان موضوع مرجع بوده و در نتیجه محتوای شما را در جستجوهای مرتبط بیشتر از سایر سایت‌ها در نتایج جستجو به نمایش می‌گذارد.

راز افزایش ترافیک سایت داشتن یک محتوای همواره ارزشمند و باکیفیت است. پس در صورتی که در سایت خود محتوای همیشه سبز ندارید و سردرگم در حال انجام کارهای مختلف برای افزایش بازدید و ترافیک سایت خود هستید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای سایت خود در یک موضوع بدون تاریخ انقضا و همیشگی محتوایی جذاب و ارزشمند تولید کنید تا بعد از گذشت مدت‌زمان کمی متوجه افزایش ترافیک بی‌سابقه سایت خود شوید.

افزون بر این مورد Evegreen Content مزایای دیگری نیز برای وب‌سایت شما دارد. زمانی که میزان ترافیک سایت شما افزایش می‌یابد، گوگل ناخودآگاه متوجه می‌شود که محتوای سایت شما معتبر بوده و به همین دلیل رتبه سایت شما را بهبود می‌بخشد.

افزایش بی‌سابقه ترافیک سایت با تولید محتوای همیشه سبز

سهولت در جمع‌آوری اطلاعات درباره مخاطبین بازار هدف

با توجه به اینکه محتوای همیشه سبز ترافیک سایت شما را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد، شما می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و در بخش انتهائی مقالات همیشه سبز خود یک باکس ثبت‌نام قرار داده و از مخاطبین بخواهید تا اطلاعات خود را در این باکس تکمیل کنند. با توجه به روند بازاریابی دیجیتال با انجام این کار به راحتی می‌توانید سرنخ فروش یا همان Lead بیشتری را به دست آورید.

سایر مزایای محتوای همیشه سبز

  • بهبود کیفیت تعامل شما با مخاطبین در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی
  • تبدیل برند شما به یک برند معتبر و محبوب
  • تبدیل مخاطبین به مشتریان بالقوه و دائمی

انواع محتواهای همیشه سبز

موضوع قالب و فرمت در تولید محتوای همیشه سبز بسیار مهم و حیاتی است. برخی از رایج‌ترین فرمت‌های Evegreen Content عبارت‌اند از:

  • چک لیست‌ها
  • نکات برتر
  • ویدئوها و تصاویر
  • نکات برتر و مهم
  • آموزش و ارائه مطالب اطلاعاتی مفید
  • واژه‌نامه‌ها

هر یک از فرمت‌های فوق ساختار متفاوتی داشته و همچنین با هدف متفاوتی در داخل سایت یا شبکه‌های اجتماعی درج می‌شوند. برای نمونه واژه‌نامه‌ها یا همان فرهنگ لغات یکی از رایج‌ترین محتواهای همیشه سبز هستند که می‌توانند به مدت طولانی در سیستم محتوایی باقی‌مانده و استفاده شوند.

محتواهای آموزشی

محتواهایی که با هدف آموزش یک مبحث به مخاطبین تولید می‌شوند، تاریخ انقضا نداشته و همیشه برای مخاطبین تازگی دارند. این دسته از محتواهای همیشه سبز بهترین گزینه برای افزایش ترافیک سایت هستند. البته در این دسته از محتواها باید به سوالات رایج مخاطبین هدف به بهترین شکل پاسخ دهید تا بتوانید رضایت و اعتماد کاربر را به خود جلب کنید.

در محتواهای آموزشی موضوعاتی همچون آموزش دیجیتال مارکتینگ، آموزش سئو و نرم‌افزار فتوشاپ از جمله عناوین همیشه سبز هستند.

اصول تولید محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز تنها با انتخاب موضوعات بدون تاریخ انقضا و مانور دادن روی آن‌‌ها تولید نمی‌شود، بلکه شما باید در  تولید چنین محتواهایی اصول و قواعدی را رعایت کرده و به صورت مرتب محتوای خود را آپدیت کنید. انجام تمامی این اقدامات نیازمند تخصص و مهارت کافی است.

در صورتی که تخصص و اطلاعات کافی را در این زمینه ندارید، جای هیچ نگرانی نیست، مشاورین و کارشناسان ما در شرکت دیجیتال مارکتینگ آویده هم‌زمان با تولید محتوای همیشه سبز برای سایت و حساب کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی آموزش‌های لازم برای حرفه‌ای شدن در این زمینه را به شما ارائه می‌دهند. همچنین کارشناسان ما با تولید محتوا تصویری همیشه سبز به شما کمک می‌کنند تا تعامل سازنده‌تری با مخاطبین بازار هدف خود داشته باشید.

شناسایی دقیق سوژه‌های همیشه سبز

برای اینکه بتوانید محتوایی همیشه سبز را برای کسب‌وکار دیجیتال خود تولید کنید بهتر است اول از همه موضوعات و عناوین همیشه سبز و به اصطلاح بدون تاریخ انقضا را شناسایی کنید. برای مثال اگر وب‌سایت شما در حوزه فروش بلیط قطار فعالیت دارد، برای تولید محتوای همیشه سبز در سایت خود می‌توانید در مورد مکان‌های دیدنی و فرهنگ مردم شهرهای مختلف اطلاعات مفید و جذابی را بنویسید.

یکی از خدمات ویژه شرکت دیجیتال مارکتینگ آویده در حیطه تولید محتوای متنی ارزشمند، شناسایی و معرفی بهترین موضوعات همیشه سبز متناسب با کسب‌وکار شما است.

انتخاب مناسب‌ترین کلمات کلیدی

یکی از پارامترهای بسیار مهم در محتوای همیشه سبز، انتخاب کلمات کلیدی (فرعی و اصلی) مرتبط و پرجستجو است. کلمات کلیدی متناسب تاثیر بسیار زیادی در بهبود سئو محتوا و سایت داشته و می‌توانند ترافیک سایت را افزایش دهند. با استفاده از ابزارهای رایگانی همچون Google Ads می‌توانید کلمات کلیدی پرجستجو و کلمات کلیدی فرعی متناسب با آن‌ها را پیدا کرده و انتخاب کنید.

اهمیت کلمات کلیدی در محتوای همیشه سبز

پرهیز از انتخاب تاریخ در عنوان محتوا

قراردادن تاریخ در عنوان محتوا منجر به منسوخ شدن محتوا بعد از گذشت تاریخ اعلامی می‌شود. به عبارتی شما با زدن تاریخ در عناوین محتواهای خود آن‌ها از دید مخاطب به بازه زمانی خاصی محدود می‌کنید. یکی از ویژگی‌های خاص محتواهای همیشه سبز نداشتن تاریخ است.

به‌روزرسانی مرتب محتوای همیشه سبز

یک محتوا زمانی همواره ارزشمند است که به صورت مرتب از لحاظ مختلف مطابق با شرایط آپدیت می‌شود. علت این که شما باید محتوای همیشه سبز خود را به صورت مرتب به‌روزرسانی کنید این است که روزبه‌روز استراتژی‌های بازاریابی تغییر کرده و ابزارهای جدیدتری برای پژوهش ایجاد می‌شوند.

به همین جهت برای تازه نگه‌داشتن محتوای خود باید به صورت مرتب آن را به‌روزرسانی کنید. در آپدیت محتوایی بهتر است موارد زیر را همواره در نظر داشته باشید:

  • افزودن اطلاعات جدیدتر و بیشتر به مطالب
  • تعویض تصاویر و بارگذاری تصاویر باکیفیت و مناسب

جمع‌بندی

محتوای همیشه سبز یکی از موثرترین و کم‌هزینه‌ترین راهکارهای افزایش ترافیک سایت و بهبود رتبه سایت است. زمانی که شما بتوانید محتوایی سبز را با رعایت تکنیک‌ها و ترفندهای سئو برای سایت خود تولید کنید، به طرز شگفت‌آوری قدرت سایت شما افزایش‌یافته و گوگل به صورت خودکار محتوای شما را به عنوان محتوای مرجع در نتایج جستجو نمایش می‌دهد.